evamm

Alla inlägg under maj 2014

Av Eva Meijer Mattisson - 8 maj 2014 21:02

Ikväll när jag och två kampisar gick vår runda i Stackedala var vi med om olika väder. När vi började promenera var det halvklart och ganska skönt. När vi gått ca halva rundan började det regna och ganska stort en stund. I slutet av rundan både regnade det och solen sken. Plötsligt så upptäckte vi två regnbågar på himlen. Ingen av oss hade sett det tidigare. Tyvärr så hade jag inte kameran med mig utan det fick bli telefonen. Tyvärr är inte kameran bra  i den men det blev några bilder. Nederst lämnar jag en länk som jag fick rekomenderat av meterologen Peter Kondrup som genast la ut bilden på sin facebooksida.

 

 

 

Efter en stund blev där bara en.

 

Regnet slutade och solen lyste skönt på oss när promenaden var slut.

Rolig promenad vi gjorde Gunnel och Ingrid och lärorik.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/regnbage-1.3891













Av Eva Meijer Mattisson - 7 maj 2014 20:12

  Efter en regnig dag började det vid 17 snåret spricka upp och solen gjorde tappra försök att komma fram. Jag jobbade till 17:30. Eftersom solen lyste då körde jag upp till Stackedala och gick en runda, givetvis hade jag kameran med mig.

När jag gick däruppe i måndagskväll med en kompis upptäckte vi fina rödbokar som lyste fint i solen. Dem siktade jag in mig på idag. Visst blir det fina kontraster.

 

 

 

 

 

Rödbokens blad lyste fint.

 

  

 

 

Ha en bra kväll gott folk, det har jag till de duktiga junior mästerkockarna.


Av Eva Meijer Mattisson - 6 maj 2014 17:58

Vi har en vit Rododendronbuske som är kul att följa. Varje år facineras jag av den när den slår ut. Knopparna är rosa och sen efterhand som den slår ut blir den vit. Blommorna har kommit olika långt och det är roligt att studera dem. Här kommer några bilder på blommor från busken. Alla bilder tagna idag tisd 6 maj.

Varsågod från knopp till blomma!

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Visst är de fina.



Av Eva Meijer Mattisson - 4 maj 2014 13:25

Nu har jag varit ledig i fem dagar, Skönt!! Jag har försökt passa på och njuta av våren så mycket jag kunnat. Gjort många utflykter, några spontana och några lite planerade. Många bilder har det blivit.

I fredags var vi på Solhaga och handlade, då körde vi inom Uddarp och gick en slinga där på 2,5 km. Jättefint var där.

 

 

 

 

Igår, lördag körde vi till Fulltoftaområdet. Fick ett tips av en läsare. Vi har varit där många gånger men det var en tid sen , jag blev sugen att åka dit nu. Först blev det Bjevrödsdammarna.

 

 

Vi gick rundan längs med Kvesarumsån. Lite trolskt är det där tycker jag.

 

 

När vi gick där så rätt som det var flög herr och fru gräsand upp ur vassen.

 

Mycket Kabbleka växte där. De lyste gult och fint.

 

Vi körde sen till själva Fulltofta Naturcenter och gick en runda i strövområdet.  

 

Och till sist blev det Ringsjöstrand.  

Hoppas alla haft en trevlig helg. Det har jag haft.



Av Eva Meijer Mattisson - 3 maj 2014 10:52

Jag lovade igår att visa fler bilder från Tosteberga ängar. Den utflykten gav så många intryck. Först var det själva miljön som gav så starkt intryck, bilderna i förra inlägget visar det.

Sen kom vi till fåglarna. Det blev en del bilder. Hade man suttit stilla några timmar kan jag lova att man hade upptäckt fler arter än vad vi gjorde. Här kommer dock några bilder på fåglar.

 

När vi gick ner mot vattnet, började vi höra och se gäss flyga, det kom flera grupper med många gäss i varje grupp.

Det visade sig sen att de hade nog blivit skrämda av en tjej som satt och titade i en kikare väldigt nära där de hade varit.

 

 

Strandskata har jag själv aldrig sett förr, inte som jag vet i alla fall.

 

Jag har upplevt att vi nästan alltid träffat svanar när vi varit vid kusterna. Även här, det var faktiskt tre stycken.


 

 

Nästa bild är suddig, men jag tog med ändå. För när jag tittade på bilderna så upptäckte jag fågeln på stenen  med rostfärgat huvud. Vad är det?  

När vi  sen gick tillbaka från vattnet kom vi till ängarna med blommor. Mycket orkidéer, St Pers nycklar blandat med Gullvivor, vitsippor och Backsippor.

 

 

 

 

 

 

När vi körde hemåt igen körde vi in till hamnen i Tosteberga. Då träffade vi på en svan igen. Så ståtlig och fin.

 

En härlig dag som sen avslutades med med besök våra kära ungdomar Tack för att ni kom och vi fick ha en perfekt kväll med  grillning och mys med er Helén, Pär-Ola och inte minst Felicia.

Av Eva Meijer Mattisson - 2 maj 2014 11:00

Igår var det en finare dag  mot vad jag trodde det skulle bli. Efter tips som jag fått så begav vi oss till Tosteberga ängar. Jag har hört talas om det innan men inte hittat dit. Väldigt positivt överraskade blev vi. Jag hade hört att det skulle vara ett rikt fågelliv där och att det finns orkideer där. Men det fanns mer. Det bästa var att man parkerade precis bredvid ängarna, sen kunde man gå på ängarna. Det fanns spår att gå men man kan gå långt och precis hur man själv vill. Vår promenad uppskattar jag blev ca 2 km. Det som jag tänkte på var att man blev lugn där. Det var ganska många bilar på parkeringen, men man såg inte så mycket människor, Många satt och fikade i lummiga vråer. Hela miljön skapade mys och ro.  Kommer att göra några inlägg om vår eftermiddag där.  Idag börjar jag med själva miljön och sen kommer det fåglar och blommor. Varsågoda och njut för det gjorde verkligen vi.

Denna vy mötte oss direkt.

 

Stigar att följa.

 

Fin utsikt!

 

 

 

Gullvivor och stenar i massor!!

 

 

Vi satte oss och fika på en sten i lite läte, med denna utsikt.

  

 

Inte dumt eller? Fåglar underhöll oss hela tiden. Vi satt nog där nästan en timme.

 

I den mörka tallskogen är parkeringen. Den hade vi som riktmärke . så att gå vilse fanns inte en chans.

 

Våren är underbar!

  

  


Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards