evamm

Alla inlägg under oktober 2014

Av Eva Meijer Mattisson - 19 oktober 2014 11:41

Jag vet inte om det är jag som har fått upp ögonen mer för fåglar. Jag tror det för jag har upptäckt ganska många nya fåglar för mig det sista året. De allra vanligaste har jag kunnat och lagt märke till tidigare men kunskapen har byggts på.

När vi sitter och äter kollar jag ofta ut och ser fåglarna. Vi är duktiga på att ge dem mat och det lockar dem givetvis hit.

Varje gång jag kommer ut i köket och tittar ut  är där en liten söt rödhake. Han gillar att sitta på sandlådan eller på kantstenen bakom. Han sitter inte stilla länge utan hoppar runt hela tiden.

 

 

Igår eftermiddag hade vi besök av en rödvingetrast. Jag läste att den var vanlig i hela Sverige utan just här i sydsvergie där den är mer sällsynt. Han hoppade runt och åt insekter i gräsmattan.

 

 

 

 

Alla bilder är tagna genom fönstret. Plus att de rör sig hela tiden, detta gör att det är jättesvårt att få skärpa på dem. Jag tränar och tränar. Jag har lärt mig att får man bara focus på ögonen så kan resten av fågeln vara oskarp, men ack så svårt. Får hoppas på många härliga fåglar i vinter som kan få mig att träna.

  


Av Eva Meijer Mattisson - 14 oktober 2014 19:00

Det är mitten på oktober och fortfarande blommar rosorna för fullt. Faktiskt lika mycket som i somras.

Vädret har ju blivit markant sämre så jag vill muntra upp er lite med mina fina rosor som jag har i trädgården.

 

 

 

 

 

 

Visst är de vackra!!!


Av Eva Meijer Mattisson - 12 oktober 2014 17:41

Idag tittade jag lite mer på bilderna från igår. Några till som är skapliga.

Jag körde rundan om Liarum oxå för att se om det hade blivit mer färger nu. Det var inte så stor skillnad. Och det var mycket soldis igår oxå.

Korna promenerade runt igår.

 

Vad gör du tänker nog kossan.

 

Någon ny vy hittade jag.

 

Dock så var promenaden på järnvägsvallen behållning. Ibland så fick jag underbar utsikt. 

 

Sparka kring i löven är ganska kul!


 

Kastanjebladen lyste fint vid bäcken.

 

När jag gick tillbaka gick jag ut från mörkret och in i ljuset. Gårdagens inlägg visade jag en bild som var tvärtom på samma plats. 

 

Hoppas nästa vecka blir ljusare än vad denna var.



Av Eva Meijer Mattisson - 11 oktober 2014 16:31

Idag var det fint väder. Gubben min var iväg och fixade till vår ena bild som behövde service.

Jag var orolig i kroppen och kände att jag får göra något jag gillar.

Gissa vad jag gjorde. Gick och la mig. Nej jag körde till Sätaröd/Årröd, hade kameran givetvis med mig. Parkerade bilen och gick på promenad mot Linderöd på järnvägsvallen.

Jag hade förväntningar på att få se fina höstfärger.

Ganska mycket soldis idag oxå. 

 

Visst var där färger.  Löverken bildade tunnlar med olika färger.

 

      Jag har gått där förr efter tips från en vän. Nästa bild är från en bäck med fall. Tyvärr var där inte mycket vatten.

Jag har tagit bilder där på våren och en bild blev jättebra. Den bilden är såld till vännen.

Nu blev lövverket som en krans till det lilla vattnet där var.  

 

Utsikten kan man inte klaga på.

 

 

 

 

 

 

När jag körde därifrån körde jag ner till kvarnen.

 

 

Ja och nu när jag kom hem så fick jag gå igenom bilderna och skriva detta inlägg, känns genast lite bättre. Det blev ca 3 km promenad, skönt var det.


Av Eva Meijer Mattisson - 7 oktober 2014 13:06

I lördags när jag var ute och tog bilder så var det sommartemperaturer men höstens färger visade sig. Det var en helt underbar dag. Sen har temperaturen sjunkit och och det är mulet och mörkt.

Några bilder till kommer här från när det var varmt och skönt.

De två följande bilder är från Skogsliden. För någon vecka sedan la jag ut en bild därifrån men då var det mest grönt. Nu har det gulnat lite.

 

 

Nästa bild är ovanför Linnekulla.

 

Stig i Liarum.

 

Nästa bild är Vramsån nedanför Sätesholm.

 

 

På vägen upp från Sätesholm upp mot Sätaröd kom ljuset. Det kändes som jag körde i en tunnel och framför mig lyste det upp.

 

 

Igår eftermiddag kom dessa fåglar på besök. Först tänkte jag på taltrast men de är ju ljusa på bröst och mage med bruna fläckar. Sen fick jag tips om nötkråka från två håll.  Jag läste att nötkråkans hanar och honor ser likadana ut och här var det olika färger ju. På nästa bild ser man ju det tydligt. Bröst och mage stämmer men nötkråkans huvud är mörka. Kan det vara ungar som ej har fått färgen ännu. En del av dessa var ljusbruna på huvud och bröst.


 

Bilderna är tagna genom fönstret och de rörde sig hela tiden, därför är de lite suddiga.

 

Nötkråkan har vit under och övergump som det står i Litteraturen. På nästa bild borde man sett om de har vit "gump"

 

På nästa bilden så har den övre fågeln lite vitt under vingen.

 

Här kommer tre bilder med nötkråka. Vad tror ni? Dessa tre bilder har jag ju som ni förstår ej tagit.

 

 

 

Har någon en fundering på om det är Nötkråkor eller någon annan slags fågel så hör av er.

Jag själv tror att det är ungar som inte fått färgerna än.





Av Eva Meijer Mattisson - 5 oktober 2014 11:54

Färden gick vidare till Liarum. Där har jag några smultronställe jag brukar återkomma till. Här är inte Skåne platt.

Lite tidigt är det ännu, om en vecka är där ännu mer färger. Men jag tycker där är fint ändå.

Kossorna har det rofyllt här.

 

 

 

 

Även fåren trivs här!

 

 

Nästa bild var med på tv4 väder igårkväll.

 

 

I denna hage brukar jag gå på senvåren och fotografera blommor, Där växer mycket orkideér bla.

 Att jag dras hit kanske beror på att det fanns en dansbana här förr i tiden och min mor och far träffades här.

 

 

 

Det var ganska mycket soldis över skogen som skapar lite mystik.

 


 

 

Här blev det många bilder från Liarum så resten av utflykten får vi ta en annan dag.

Av Eva Meijer Mattisson - 4 oktober 2014 18:51

Idag har det varit en helt underbar dag. När dimman lättade blev det sol, klarblå himmel med bara några små moln.

Nästan 20 grader den 4 oktober. Helt otroligt skönt.

Jag kunde inte låta bli att ta en runda med kameran.

Jag körde på vägen mellan Ilnestorp och Linnekulla. Nedanstående bilder är tagna där på ett ställe. Jag tycker där är jättefint just på hösten. Stengärden, olika färger på träden och fåren ramar in bilderna så fint tycker jag. En mysig miljö och rogivande. 

 

 

 

 

 

Många bilder från samma ställe med lite olika vinklar. 

 

 

 


Det blev många bilder idag så det kommer fler inlägg från idag. Den som väntar får se. HiHi

Fortsättning följer....

Av Eva Meijer Mattisson - 2 oktober 2014 19:54

Ikväll blev det en promenad längs med Vramsån. Lite i skymning blev det. Från första till sista bilden skiljer tre kvart. Jag inriktade mig på att försöka skildra lönnarnas färger för just nu skiftar Lönnarna  mycket i färg, men det varierar från träd till träd. Och ljuset spelar stor roll.

 

 

 

På vägen tillbaka hade det blivit lite mörkare i luften.

 

 


 

Här är det mycket färgkontraster.

   

 

 

 

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

RSS


Skapa flashcards