evamm

Alla inlägg under januari 2015

Av Eva Meijer Mattisson - 14 januari 2015 19:29

Idag har vädret vart dramatiskt, Det har varit mulet, regnat och snöat.  Vid två tiden sprack molnen upp och solen ville titta fram då. Molnen hade olika färger och det blev lite spännande ljus.

Jag begav mig till Åhus med kameran.

Precis när jag kom dit ville solen titta fram men den hade motstånd. Molnen var stora.

 

     

Sist jag var här på juldagen fanns det ingen strand, nu hade den kommit tillbaka men den var inte bred.

 

 

 

 

Ljuset  och färgerna ändrades mycket på en kort stund. De fem följande bilderna är tagna inom en halvtimme.

Först så ville sola komma fram.

 

Sen färgades himlen lite rosa.

Horisonten nedtill blev blå. 

 

Himlen blev blåare och blåare.

 

Och till sist blev himlen helt blå innan mörkret började lägga sig.

      Det var lite kallt och emellanåt regnade det lite oxå. Men jag ville passa på och vara ute lite idag för nu har de lovat lite busväder igen några dagar. Jag längtar dock efter lite kyla och snö, inte blask.


Av Eva Meijer Mattisson - 12 januari 2015 18:05

Idag efter jobbet gick jag ner till vramsån för att se hur mycket vatten där är, nu efterallt regnande.

Där var ganska mycket vatten men inte som i höstas.

Så här såg det ut!

 

 

 

 

 

 

 

Jag längtar efter lite snö och kyla nu. Hoppas det kommer snart. Vill ju ha det nu när det ska vara vinter och inte i mars.

Av Eva Meijer Mattisson - 8 januari 2015 20:49

Ja idag har det varit tråkigt väder. För att bli lite piggare började jag titta på bilderna från igår. När jag kommer hem efter en fototur tittar jag med spänning på dem så fort jag kan. Väljer ut de som tiltlalar mig direkt. När jag sen tittar på dem igen ploppar det upp fler jag gillar och ibland tycker jag att de från första gallringen inte är så fina som jag tyckte tidigare. Vissa tycker jag blir bättre och bättre ju mer jag kollar dem. Och sen får man inte glömma att vi alla tycker olika om bilder och konst. Detta gör att jag tycker det är roligt att gå tillbaka och titta på gamla bilder.

Här kommer några till som är ganska fina. Tycker jag idag i alla fall.

 

 

 

 

 

 

 

 

    

Nu får vi se hur det går med stormar och ev snöfall som de varnat för. Ha det bra!

Av Eva Meijer Mattisson - 7 januari 2015 18:50

Sista lediga dagen, det gälde att ta vara på den. Framförallt när solen började visa sig på eftermiddagen.

Vi var rätt sena på det så skulle vi hinna uppleva solnedgången så kunde vi inte köra så långt. Det blev Bosapssjön.

Och vi hade lite tur. Solen skymdes av lite moln som skapade fint ljus. Det låg lite is på en del av sjön men dock inte på hela och det skapade liv och rörelse.


 

 

 

 

Solen lyste igenom molnen emellanåt och en stund var det helt klart.

 

Sen gick solen bakom moln igen . Himlen blev då gul/orange.  

 

 

 

 

 

Solen gick ner bakom träden och mörkret började lägga sig. Men fortfarande vackert! 

 

 

Nu får man njuta av kvällen sen börjar jag jobba imorgon efter en lång ledighet!



Av Eva Meijer Mattisson - 6 januari 2015 16:53

När jag stod på stenarna i Vårhallen och inväntade solnedgången fick jag ett besök. Det var något som guppade i vågorna ganska långt ut. Men det kom närmre och närmre, då såg jag att det var en Svan.

Svanen guppade upp på stenarna och la sig hällen och gjorde sig fin.

Först skakade hon av sig vattnet. 

 

 

 

 

 

 

Jag gick fram till henne, jag var faktiskt bara ca två meter ifrån.

Svanen tittade lite nätt på mig men fortsatte med sitt.

Till sist reste hon sig upp, skakade lite på vingarna.

 

Men stod sen lugnt igen.

 

 

Jag gick längre upp på hällen igen.

 

När jag gick mot bilen hade hon lagt sig igen lugnt och tryggt.

Hon gjorde att tiden gick snabbt när jag väntade på solnedgången.

Av Eva Meijer Mattisson - 5 januari 2015 14:41

Ja det var en skön eftermiddag igår i Vårhallen och det blev många bilder. Har gått genom dem idag och här kommer en del.

Håll till godo!

 

 

 

Solen gick ner.

 

Och det började bli lite gult och rött i horisonten. Inte så skarpt men det skapade en viss harmoni och lugn.

 

 

 

 

Mörkret började lägga sig och färgerna blev lite skarpare.

 

 

 

 

 

När vi skulle köra hem tittade jag ut mot havet en sista gång och fick då syn på att månen höll på att gå upp över havet. Tjusigt!!

 

Vi körde ner till hamnen i Baskemölla och då lyste månen lite mer.

 

Stenshuvud!

 


Av Eva Meijer Mattisson - 4 januari 2015 20:53

Idag gick färden till mitt kära Vårhallen. Vi var där sista timmen innan solen gick ned. Då är ljuset som bäst att ta bilder.

Solen lyste och ca 2 grader varmt, lite blåst. Men trots det så var det inte så mycket vågor.

Det blev dock en skön eftermiddag. Och det blev en hel del bilder.

 

Lite strömmar i vattnet var det!

 

 

Solen stod rätt lågt så det var bara topparna på stenarna som solen lyste på.

 

 

 

 

 

 

 

 

Solen gick ner bakom ryggen på oss. 

 

Ljuset blev helt annorlunda. Synd att det inte var lite moln för då blir det ju mer färger på himlen. Men det blev fint i alla fall.

Nästa bild är taget på samma ställe som bild 1. Lite olika bilder.

 

10 minuter senare gick månen upp.

 

Men mer bilder från solnedgången och månuppgången kommer i ett annat inlägg.


Av Eva Meijer Mattisson - 2 januari 2015 18:52

I tisdags var vi ute på en liten fototur i Degeberga. När vi hade varit vid Forsakar körde vi till Herremöllan. Det är en laxtrappa som är kul att följa i våra olika årstider. Vi kör dit lite då och då. Degebergaborna tycker det tillhör dem och Widtskövleborna tycker det tillhör dem. Det ligger lite mitt emellan.

Det hade varit kallt några dagar men just i tisdags började det bli plusgrader igen. Så det gällde att passa på att ta några bilder.

 

 

 

Fallet sett uppifrån.

 

Lite isbildningar hade det blivit här oxå.

 

Lite fina istappar hittade vi oxå den dagen.

 

 

 

    Vill önska er en trevlig helg!



Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards