evamm

Alla inlägg under januari 2015

Av Eva Meijer Mattisson - 1 januari 2015 14:30

I Söndags var det kallt ca 10 grader. Jag märkte när jag satte mig vid frukostbordet att det var stor aktivitet vid fågelbordet. På ca trekvart hade det varit ganska många olika fågelsorter. ca 14 stycken. 15 om man räknar med Skatan oxå, jag har inte fått med dem på bild men jag vet att där var Skator oxå där. Sen vet man ju att det ät lätt att missa någon.

Först ut var de stora fåglarna. Fru Fasan bjöd in kajor.

 

Då kom Duvan och sa jag vill oxå vara med på festen.

 

Vår lilla rödhake flög omkring och satte sig lite överallt. Hon hade ett nytt rörelsemönster mot vad hon brukar ha.

Idag satt hon och bevakade de större fåglarna på marken.

     Sen sate hon sig på gungställningen och lite då och då flög upp till kotten och hackade lite på den i farten.

 

Hon fick dock inte vara ensam om den. Min tur sa Blåmesen.

 

Blåmesen var dock lite sugen på hjärtat oxå, men se det ville inte Talgoxen. Du får allt vänta sa han.

 

Äntligen!!Wow vad gott!

 

Nej, denna talgbollen är godare sa Pilfinken.

 

Stenknäcken kom och övervakade fåglarna på marken.

 

Jag tror jag sätter mig på grankvisten.

 

Men vad är det där? Bäst att titta lite närmre på!

 

Oj, det är lite goda fröer som trillat ner. Stopp jag vill ha dem sa blåmesen.

 

Vad sa du? Det är mitt! Bäst att hålla hårt i fröet med näbbarna.

   

Björktrasten satte sig på häcken och började käka på ett äpple.

 

Jaha då får väl jag ta detta som ligger på marken sa Koltrasten.

Jag då, får jag inget?

   

Nu har de större fåglarna blivit mätta så nu är det fritt fram för de små. Pilfinkar, gråsparvar och gulsparvar kom direkt.

 

Grönfinken vågade sig oxå fram.

 

Och likaså Bofinken.

En händelserik frukost fick jag. Hann knappt äta själv, det var roligare att titta på fåglarna.

   






Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards