evamm

Alla inlägg under maj 2015

Av Eva Meijer Mattisson - 11 maj 2015 18:31

Igårkväll klarnade det upp, solen kom fram och då beslöt vi oss för att köra en runda. Det gäller att passa på nu när det är som finast. Bokskogen lyser så fint nu, körsbärsträden och häggen blommar. Syrenerna är på väg. Det blev en runda med början Linnekulla, Ilnestorp, Killhult, Slätteberga, Bökestorp, Degeberga och hem.

Bjuder här på några bilder från turen.

 

 

 

 

 

 

 

Nästa bild har jag fått kommentaren om att jag fått med alla vårens färger. Och det håller jag med om.

 

Av Eva Meijer Mattisson - 10 maj 2015 10:51

Idag gick jag en runda i trädgården. Det blommar fint nu men jag fastnade för äppleblommorna. De är inte riktigt utslagna men de är som finast då i färgerna. Röda och fina knoppar lyser fint. Och ganska många är där.

 

 

 

 

 

 

  Hoppas nu att det inte fryser och att det är gott om bi när de blommar riktigt. Ifjor fick vi knappt några äpple.



Av Eva Meijer Mattisson - 9 maj 2015 12:45

När vi var i skogen var fåglarna aktiva. Lyssna och njut!


 


Av Eva Meijer Mattisson - 9 maj 2015 12:29

Igår gick vi ju en promenad i bokskogen i Uddarp. Det lyste fint skirt grönt från bokskogen. 

 

 

En liten ekorre sprang snabbt upp för trädet och gömde sig bakom det.

 

Trädstammarna skapar kontraster mot det ljusa gröna.

 

 

  

 

På nästa bild är där många gröna färger.

  

Det var allt för idag.




Av Eva Meijer Mattisson - 8 maj 2015 18:51

Efter en gofika hos Töserna Andersson så körde vi till Uddarp idag. På vägen dit lyste rapsfälten fint. Vid Skepparslövs golfbana stannade vi till. Jag hade en idé om att jag vill komma nära fältet och få närbilder på rapsen mot en bakgrund. Så här blev det:

 

 

 

Det blev ganska läckert tycker jag.

 

 

 Nästa två bilder är mitt  emot min kusin Andreas ägor mitt emot Uddarps strövområde. Maskrosfält i fronten som lyser nu oxå. Det är oxå fint tycker jag. Lite längre bort lyser rapsen och sen all skir grönska gör bilden fin tycker jag.

Några bilder till på rapsfält.  

 

  Vi gick en skön runda i bokskogen i Uddarp. Kanske kommer det bilder därifrån imorgon. Vi får se. 

God kväll på er!


Av Eva Meijer Mattisson - 2 maj 2015 15:55

Igår lovade jag bilder på blommor och ev fåglar från Tosteberga. Nu har jag gått igenom dem. Blommorna har starka färger då det regnade så där är t.o.m droppar på en del. Det regnade rejält när jag tog fågelbilderna så jag la inte ner så mycket tid på dem. Men vill visa vad jag såg på några minuter. Hade kunnat spendera många timmar där och då upptäcka nya arter hela tiden.

 

     

 

Som jag skrev igår och ni såg på bilderna var där många Gullvivor. Tog några närbilder på dem.

 

 

 

Svanar är där alltid.

  

 

 

Som ni ser på bilderna är de lite dimmiga av regnet.

 

 

 

 

 

Som sagt lite fåglar av varje tagna på en kort stund. Jag fick skydda kameran från regnet sen. Skärpan skulle kunna vara bättre men jag vill visa lite vad ängarna bjuder på



Av Eva Meijer Mattisson - 1 maj 2015 19:09

Efter en lugn förmiddag blev vi lite rastlösa. Efter en arbetssam vecka för oss båda behövde vi koppla av med något.

Solen bröt fram så vi beslutade oss för att köra till Tosteberga ängar. Vi var där för första gången för precis ett år sedan och då blev vi förtjusta. Kan säga att för ett år sedan var det mer utslaget där. Det skilde faktiskt en hel del. Men det var fint nu oxå. Vädret var dock inte riktigt med oss. Det började regna när vi var vid Bäckaskog. Men när vi väntat i bilen en stund på parkeringen lättade det lite så vi gick iväg. Emellanåt regnade det, ibland ljusnade det lite i luften, alltså varierat väder och ljus.

 

De vita buskarna stod i full blom ifjor. Nu hade de börjat slå ut  men mycket i knopp. Nästa bild är från ifjor.

 

 

 

Gullvivorna blommade för fullt men där var många som var på väg så om en vecka är där nog alldeles gult.

 

 

 

 

 

  ,   


Det var fler blommor där.

 

 

Vi såg bl.a blåsippor, vitsippor, backsippor,svalört, violer etc. Men det kommer i nästa inlägg.

 

 

 

 


Vid parkeringen blommade de vita buskarna så vackert.

  Eftersom det regnade en del blev det att vi fikade i bilen. framför mig började det ljusna och jag fick denna fina vy framför mig.

 

 


En skön eftermiddag med många bilder. På grund av vädret så blev det lite mer dramatik i bilderna men tänk er lite sol. På bild två från ifjor var det ju sol och helt underbart. Men där är helt underbar miljö. Skulle mycket väl kunna spendera en hel dag där.

Som jag skrev innan var där många sorters blommor och där var mycket fåglar oxå men när vi var nere vid vattnet. där fåglarna var regnade det ganska mycket och det var svårt att fotografera, vi valde att inte gå närmre utan vände

hemåt igen. Men några fågelbilder blev det men jag har inte hunnit kolla in dem. Får se om någon kanske kommer i ett senare inägg precis som blommorna.


Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards