evamm

Alla inlägg under mars 2016

Av Eva Meijer Mattisson - 18 mars 2016 21:03

Sent på eftermiddagen idag körde jag till Pulken för att uppleva tranorna. På vägen dit hörde jag på radion som sände därifrån att där var  ca 400 st idag. I onsdagskväll var där 1100. Idag var det östliga vindar 0ch det blåste kallt så det var inte det bästa för tranorna. För under tiden jag var där så flög fler därifrån än det kom nya. 

Det blev en mysig stund med nya trevliga bekantskaper och Evert Walfridsson berättade glatt om tranorna och lånade ut sina kikare. Han upptäckte både Pilgrimsfalk och Tornfalk som han visade oss. Kul!!

Jag bjuder på några bilder därifrån.

 

Trandans!!!

 En bit bakom busken som är i nästa bild sitter Pilgrimsfalken.

 

Tornfalken flyger iväg.

 

 

 

 

 

 

 


Tranan på nästa bild flög nästan rakt över mig och väldigt lågt, så det gick inte att hinna med att få med den på bild  

Men  jag tycker den blev ganska rolig bild ändå, den flyger in i bilden.


 



Jag vill önska er alla en trevlig helg.

Av Eva Meijer Mattisson - 14 mars 2016 19:23

Igår hade jag en härlig eftermiddag vid Nya Grop. Det blev några bilder tagna.

Så jag visar några till.

 

 

 

För er norröver kan jag berätta att den lilla kulle ni ser i bakgrunden är nationalparken Stenshuvud.

 

 

 

 

 

Vid Pulken såg jag bara en trana på väldigt långt håll. Men denna spegling var lite kul tycker jag.

 

Av Eva Meijer Mattisson - 13 mars 2016 19:17

Vi har haft några fina dagar här i söder nu. Längtan att komma ut med kameran var stor. Jag har sett bilder på tranor från Pulken, så jag körde dit. Men de lyste med sin frånvaro.Det var ju mitt på dagen, det kom nog några mot kvällningen. Det var mycket gäss och några gravänder.

 

 

Jag gav upp och körde till Nya Grop. Där var det soligt och fint, dock lite soldis.

 

Stranden hade förändrats. Utloppet hadeändrat riktning, isället för att rinna rakt ut eller lite mot norr hade det tgit en sydlig riktning och delat stranden.


 

 

 

 

 

 

 

   

 

När jag körde hem såg jag några fåglar på åkern i Borrestad och se det var ett tranpar.

 

Av Eva Meijer Mattisson - 6 mars 2016 13:22

Ja av olika anledningar så har det inte blivit någon fototur sista veckan och det blir nog ingen tur de närmsta veckorna.

Därför bjuder jag på lite annorlunda bilder idag. Bilder som har visats i tv det sista halvåret.

Det började när vi hade supermåne och blodmåne samtidigt. Då valde tv 4 att visa denna bild bland alla blodmånar.

 

Sen dröjde det länge innan jag fick med nästa bild. Tills vi fick snö i slutet av november.

 

Det blev en bild någon vecka efter från Vramsån och dämmet när det var mycket vatten där. Det dämmet ska de ta bort i vår har länsstyrelsen bestämt. Synd.

 

I januari hade vi det fint med vinter här nere i Skåne. Men det var en kort vinter  ca 1 1/1- 2 veckor.

Bilden är från Vramsån här i Tollarp. Den bilden blev det en canvastavla av.

 

Idag söndag var det dax igen. De efterlyste bilder med  vårtecken så jag skickade in denna som jag tog i början av veckan när solen visade sig lite grann.

 

Vintern blev ju kort men det var jättefint några dagar.

 

Nu längtar vi efter våren och när det blir så här fint.

 

Varje årstid har sin charm tycker jag.

Nu håller vi tummarna för Ronny imorgon som ska opereras för andra gången.  Sen hoppas jag vi kan se framåt efter en jobbig höst och vinter.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards