evamm

Alla inlägg under juni 2014

Av Eva Meijer Mattisson - 30 juni 2014 21:31

Idag begav vi oss till Degeberga med Felicia. Hon ville mata djuren vid Forsakar och sen körde vi till Kalles Damm.

Solen lyste men det var mycket moln så ljuset växlade . Ibland blev det riktigt skarpt ljus.

    

Och ibland blev det mörkare.

 

Och så ljust igen.

 

 

 

    

En härlig tur. Felicia ville att vi skulle gå upp på Sockertoppen (kullen) sen skulle hon rulla ner men inte på sidan mot dammen för hon ville inte hamna i vattnet. Goa unge. Vi får ta det en annan dag. Vi hann inte idag för det blev lekplatsen oxå sen.

Av Eva Meijer Mattisson - 29 juni 2014 22:33

Ikväll blev det en fin kväll igen. Trots att det inte regnade upptäckte jag en bit av en regnbåge. Den försvann ganska snabbt men sen blev det lite moln som blev röda. Det ändrades snabbt i färgen och var borta efter 7,8 minuter.

 

På dessa två bilder skiljer det ca 2 minuter.

 

På nordvätra sidan var det ljusare, då solen var på väg ner.

 

På norrsidan var det lite rosa,rött oxå.

En av mina bilder från förra gången det var rött (onsdagkväll) var med på nyhetsmorgon tv4 två gånger i torsdags, meterologen förklarade att solen lyser underifrån på de vattenrika  molnen och på de olika partiklarna som finns där i som gör dessa skarpa färger. 


Av Eva Meijer Mattisson - 27 juni 2014 16:12

Idag när jag tittade ut från uterummet hade vi besök på gräsmattan. Det var en duva som jag tyckte har så fin dräkt.

Han/hon gick runt på gräset och såg ut som livet är härligt.   

 

När jag kom närma honom tycte han det var bäst att gå. Ringmärkt är han, Hi Hi!

 

När jag nu var ute med kameran i trädgården tog jag några nya blombilder rent spontant. Trots några hagelskurar har de klarat sig bra.

 

 

    

 

 

 

 

 

Trevlig fredagkväll , helg och semester på er alla.


Av Eva Meijer Mattisson - 25 juni 2014 22:50

Ikväll kl 22:00 upptäckte vi att det regnade, vi skulle precis titta på fotboll. När vi tittade ut såg vi en fin regnbåge och när vi kom ut i uterummet så var himlen röd och fin på alla väderstreck. Hämtade kameran och gick en runda runt huset. Lite overkligt var det men mycket fint. Vid den ena sidan på regnbågen var det dubbla, inte så jättetydlig men den syntes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allt förändrades mycket snabbt, efter ca. 10 minuter var nästan allt borta och mörkret la sig.

Godnatt gott folk.

Av Eva Meijer Mattisson - 22 juni 2014 17:31

Idag körde vi till Nya Grop. Vi har inte varit där sen förste mars då det höll på att gå på tok. Se inlägg med rubrik Mystik/dramatik från 1 mars. Då höll det ju på att gå illa, det gjorde det inte idag. När vi körde dit regnade det en del. När vi kom fram var det blått och grått i luften. När vi kom ner till stranden bröt solen fram. Det bildades mörka moln, blandat med ljusa moln hela tiden.  Var en fantastisk syn i verkligheten. Havet var blandat grönt och blått. Det kändes inte som Sverige. Vi satt och fikade men jag fick inte riktigt ro eftersom det ändrades hela tiden så kameran fick agera mycket.

Denna bild togs direkt när vi kom fram. Många blåa nyanser.

 

På följande bilder kan ni se hur det ändrar sig på bara två tre minuter.

 

 

Nästa vy är ca fem minuter efter, taget på samma håll. Lite skillnad.

 

Nästa bild en minut senare.

 

Som jag sa innan så var vattnet i olka färger och det ändrades oxå snabbt.

Nästa bild hade jag inte tagit i vanliga fall för det blir inget djup i det när det är samma färg och inget händer i vattnet.

 

Molnen drog  söderut och det blev mörkare på den sidan och lite mer dramatiskt där.

 

 

 

När vi gick ner till havet tog jag denna bild på huset, blått i luften.

 

När jag gick tillbaka hade det ändrat sig på himlen. Blir en helt annan bild.

 

På ett hus kom en fiskmås och satte sig på taket. Han satt och tittade på mig och undrade nog vad kameran var för något. Sen vände han på sig och bjöd på sin profil.

Det ryckte dock till i fjädrarna.

   

Det blev en härlig stund. Vi var nog där i ca trekvart. Och det förändrades ju hela tiden på himlen. När jag var 10 meter från bilen började det komma några regnstänk så det blev några långa och snabba steg. När vi sen körde därifrån och kört en minut öste det ner.



Av Eva Meijer Mattisson - 22 juni 2014 08:47

Igårkväll var det en fin solnedgång över Tollarp. Oftast ser man bilder på solnedgångar vid vatten, hav sjöar etc. Därför vill jag visa att det kan vara fint på land oxå.

Av Eva Meijer Mattisson - 20 juni 2014 20:58

I år var det en lite konstig midsommarafton för oss. För första gången på jättelänge så hade vi inga gäster. Alla var upptagna på annat håll. Vi beslöts oss för att köra till Degeberga och uppleva deras firande i hembygsparken. Vi tog min berömda jorgubbsrulltårta och kaffe med oss. Det blev en mysig eftermiddag.

Folkdanslaget klädde stången med kransar och girlanger.

 

Och sen såg de till att den kom på plats.

 

Folkdanslaget dansade många danser.

 

Sen tog de upp långdans och samlade folk til ringdans.

 

När danserna var slut fikade vi och sen gick vi en runda i den fina naturen runt parken.

 

 

Naturen är underbar och man kan hitta roliga saker som här där det slår ut skott på trädet som ligger i bäcken. Vackert tycker jag.

 

Kvarnen speglar sig i bäcken. 

 

 

Under hela eftermiddagen körde detta tåg runt i parken och alla barn och en del vuxna fick åka.

 

När vi var nöjda körde vi hem och åt sill och potäter. Och lite senare blev det jorgubbar och glass.



Av Eva Meijer Mattisson - 19 juni 2014 21:11

Vill önska er alla en glad midsommar med lite blombilder från Haväng och några från min trädgård!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

Första, andra och sista bilden har jag fotat från trädgården.

Ibland räcker det att gå ut i trädgården, det finns alltid något fint.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

RSS


Skapa flashcards