evamm

Alla inlägg under oktober 2017

Av Eva Meijer Mattisson - 30 oktober 2017 07:54

Idag står mycket på programmet så det är inte säkert jag hinner ut med kameran. Och nu blir det ju mörkt tidigt om kvällarna.

Därför körde vi en runda vid lunchtid igår, Vi åkte till Bosarp.

Strax innan man är framme vid Bosarp har vi hittat två små dammar dit vi körde först.

       

Sen blev det Bosarpssjön.

                     

När vi sen körde hemåt såg vi några vackra vyer.

   

Vramsån har högt flöde nu, åkrar står i vatten efter allt regn som kommit i oktober.

   

Hoppas ni får en bra vecka, det är ju höstlov för skolbarnen.

Av Eva Meijer Mattisson - 29 oktober 2017 07:20

Igår var vi i Forsakar och hälsade på pysslingarna. Det går sägner om att där varit pysslingar förr. Där är en pysslingkyrka och en kulle som kallas för Pysslingskullen. Jag tror det är denna.

      Det regnade och solen lös samtidigt som vi gick där. Det var allt lite trolskt över det med alla blöta löv på marken och olika färger på träden och det lite mystiska ljuset det blev.

         

Det var mycket vatten i fallet men framförallt i bäcken.

            

När vi kom tillbaka till badet var där en regnbåge över badet som ligger så vackert inbäddat i bokskogen.

   

När vi sen kom ut på parkeringen så bildades det en regnbåge till.

 

Vi körde upp på backarna till en av mina favoritplatser att fotografera. Det låg lite dis över skogen. Duggade lätt och solen sken samtidigt.

       

Vi körde hemåt och då såg vi en stor regnbåge över åkrarna, den var väldigt nära vägen och gick inte att fotografera.

Innan vi körde till Degeberga körde vi inom Maltesholm för att se hur bokskogen såg ut nu.

Första och andra bilden är vägen upp till slottet.

         

 

   

Ni får ha en bra söndag.  


Av Eva Meijer Mattisson - 28 oktober 2017 10:11

Vår utflykt till Söderåsen bjöd på många fina vyer att fotografera. Det blev många bilder. Vi gick en del i skogen oxå , där var det många färgklickar som lyste upp.

Jag bjuder på lite fler bilder  idag.

Varsågod.

                                 

När vi var nöjda på Söderåsen körde vi till Troleholm och Trollenäs.

     

En härlig dag hade vi. Idag regnar och blåser det rejält.

Trevlig helg på er alla därute. Håll i hatten

Av Eva Meijer Mattisson - 27 oktober 2017 10:13

Igår morse vaknade jag och mådde mycket bättre så det blev en utflykt. Och en mycket trevlig utflykt. Det blev inte så mycket sol men när vi kom till Kopparhatten för andra gången så försökte solen lysa igenom och några minuter då och då lös den. Först var det grått däruppe och då såg man inte så mycket färger. Många träd var avlövade och böckerna var glesa även om en del var gröna. Det var vackert. Först gick vi en runda runt dammen vid Skäralid                        

 

Efter en god lunch på restaurangen så körde vi upp till Kopparhatten och som jag skrev tidigare var det grått väder då. Vi gick en runda och kom så småningom tillbaka till rampen och se då var det ljusare i luften och färgerna lös mer.

               

Många vackra vyer bjöds vi på i skogen.

            

Tack Ingrid och Bengt för en trevlig dag. 

Av Eva Meijer Mattisson - 25 oktober 2017 18:42

Jag har varit sjuk några dagar så jag har inte varit ute med kameran på nästan en vecka. Tur i oturen är att det regnat och varit mulet varenda dag. I eftermiddag efter att det regnat blev plötsligt himlen alldeles blå. Rastlös som jag varså bestämde vi oss snabbt för att åka ut en runda till Liarum. Men se när vi kom dit var det mulet igen. Solen lös svagt en minut och det blev ganska härligt ljus på de blöta träden.

                     

Vi körde sen till Vramsån bakom sporthalle för att se om där var mycket vatten. Och det var det. 

             

 

Håll nu tummarna för mig. Igår skulle vi gjort en utflykt med kompisar. En utflykt som planerats sen i sommar, men eftersom jag var sjuk och det dessutom var det mulet och regnigt så ställdes den in. Nu har vi tänkt göra ett nytt försök imorgon. Hoppas vädret och jag är bättre då.    


Av Eva Meijer Mattisson - 19 oktober 2017 07:31

På en vecka har det bara exploderat i skogen. Det lyser av färg vart man tittar.

Igår när vi varit i Kristianstad körde inte Ronny raka vägen hem. Vi körde om Skepparslöv, Bockeboda och Träne.

När vi gav oss iväg sa Ronny tar du kameran med? Så jag hade mina aningar.

Det blev en del stopp för det var så vackert och givetvis några bilder. Solen lyste en del men samtidigt så bildades det mycket moln så det blev emellanåt ett härligt ljus.

Varsågod.

                                               

Ni får ha en bra dag. För mig väntar det jobb idag.

Av Eva Meijer Mattisson - 18 oktober 2017 12:33

Igår var det en händelserik dag. Det börjarde med besiktning av vår gamla bil och det gick inte så bra. 

Jag fick köpa ny mobil eftersom den gamla pajade.

Men när vi skulle köra in till Kristianstad ca 8.30 så märkte jag att solen var rödaktig och ett konstigt ljus. 

Jag hörde sen att det berodde på bränder och sandstorm.

             

Jag gick bort till träden en bit från där jag bor för att se om det ändrat färger.

Och de hade de till en viss del men tappat en hel del blad oxå.

       

På eftermiddagen hade vi förmånen att umgås med våra små   och vi besökte Floraparken. Där växer det ett Tulpanträd som min kära kusin bor vid och hon tyckte jag skulle fotografera det. Så kameran följde med. 

Solen visade sig men då hade det blivit det konstiga ljuset igen och solen var som ett rött klot. Såg nästan ut som det var månen.

   

Tyvärr så var det inte blå himmel men vackert ändå.    

Av Eva Meijer Mattisson - 16 oktober 2017 19:06

Idag hade de sagt det kunde bli fint väder så vi bestämde oss redan i torsdags för att köra till Kullen idag. Det skulle som sagt kunna bli upp till 20 grader, sol och lite vind. Helt perfekt med andra ord. Prognosen igår så var det lite sämre, lite mer moln och ca 18 gr och sen skulle det klarna upp på eftermiddagen. Vi beslöt oss för att köra tidigt. Solen sken emellanåt men sen blev det disigt och grått i luften. Och det var det när vi kom fram oxå. Och nästan ingen vind. Vi åkte ner till badplatsen Ransvik först.

       

På nästa bild så ser ni några små träd upp till, snett ner till höger så ser man en liten avsats med stenar dit upp gick vi.

 

Följande bilder är från avsatsen på stigen mot Mölle, där var det höstfärger och vi fick en vacker utsikt. Men det känns i benen nu ikväll.

           

Efter en god lunch så gick vi en runda sen vid Kullens fyr.

               

Vi åkte till Krapperups slott, gick en runda i parken där.

           

Trots vädret,(det klarnade aldrig upp, det blev något ljusare i luften men solen gömde sig) så blev det en härlig dag och många steg blev det.

Jag slutar med en bild som jag tycker är ganska fin. Det finns en utsiktsplats när man kör ner från Fyren mot Mölle. Vi stannade till där och se där ville solen nästan lysa och det blev ett läckert ljus i vattnet. En ren och enkel bild med vackert ljus tycker jag.

 


Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

RSS


Skapa flashcards