evamm

Alla inlägg under juni 2020

Av Eva Meijer Mattisson - 22 juni 2020 11:25

En kväll i förra veckan åkte vi till ett fält med Vallmo söder om Hörby. Vi var där en timme innan solnedgång så jag hoppades på det vackra ljuset som blir då. Tyvärr så mulnade det på och solen försvann men det blev vackert ändå.

         

På midsommardagen tog vi en tur till Åhus och gick på Sånnarna. Där det oxå växte lite vallmo på kullarna.

               

När vi åkte hem så var det ett fält med honungsblomster.'

         

Igår satt jag och spanade några timmar på fåglar som mumsade i sig våra körsbär. Med lite tålamod så fick jag till några bilder.

 

 

        Ha en bra dag ,kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 14 juni 2020 11:47

Ja idag fick jag uppleva en soluppgång igen. Och det blev en vacker sådan. Vi fick se en liten månskära oxå som lyste över havet.

Så här såg det ut klockan 3:45 när vi kom dit.

             

Vid fyratiden kunde man skönja var solen skulle dyka upp.

   

Och så kom den fram och började lysa upp på vågorna .

               

De tidiga solstrålarna lyste upp på stranden oxå.

       

Vi åkte hem igen ca 4:45 och det tidiga soljuset lyser så vackert.

       

Vi var inte ensamma uppe och ute så här tidigt en söndagsmorgon. Några hundra meter hemifrån så såg vi dessa:

 

En härlig morgon fick vi och jag kan berätta att idag trots den tidiga morgon så var vi inte ensamma på stranden. Det var två tjejer oxå där som satt och kollade in soluppgången.

Här är de på väg att gå och sätta sig vid strankanten.

 


Ha en trevlig söndag alla.

Av Eva Meijer Mattisson - 10 juni 2020 12:30

Igår körde vi ner till Söderslätt och Österlen på jakt efter vackra blomsterängar. Vi hittade några fält som lyste så vackert. Först såg vi Lupiner vid vägkanten i Linderöd.

 

På väg till Sjöbo stötte vi på detta vackra fält med Honungsfacelia.

   

Längs vägen såg vi många vackra vyer.

   

Vi kom till en våtmark vid Krageholms slott.

     


Vi kom in på söderslätt och där bjöds vi på både vackra vyer och blommor.

       

Vi hamnade så småningom i Bösarp där det var ett stort rapsfält med massor av Vallmo oxå. Väldigt vackert med det röda och gula tillsammans, det är ju färgerna i vår flagga här i Skåne.

         

Vi körde sen kustvägen till Ystad och sen mot Kåseberga där vi såg ett fält till med honungsblomster.

 

Vi kom fram till Kåseberga och på sluttningarna där var det rött och blått av Vallmo och Blåeld.

       

En härlig dag hade vi. 

Kram på er!

Av Eva Meijer Mattisson - 5 juni 2020 14:36

I mitt förra inlägg så skrev jag att jag hade tagit fler bilder som jag skulle visa.

Parken där består ju inte av bara Rhododendron utan fina träd oxå

         

Vi åkte upp till Kullens fyr oxå.

   

Vy ut över Mölle

   

Vi bjöds på många vackra landskap

   

Vi återvände till Krapperup igen och gick en runda till där och njöt. Vi träffade bla på lite söta dunbollar som var totalt orädda. De simmade med väldig fart rakt mot mig och steg upp på land en meter ifrån mig.

     

En underbar dag hade vi.

Igår körde vi på en grusväg och plötsligt så stod där en Tofsvipa mitt på vägen. Vi stannade ca 10 meter ifrån henne. 

 

Hon vände sig mot oss och bröstade upp sig.

 

Då fick vi syn på två små söta ungar vid vägkanten.

   

Vi fick allt vänta och köra tills de flyttat sig från vägbanan.

Vilket mod honan hade för att rädda sin familj. En kul upplevelse.

Ha en bra nationaldags helg.

Av Eva Meijer Mattisson - 4 juni 2020 08:18

Igår uppfylldes en liten dröm vi haft i några år. Vi har varit I Krapperups slottspark några gånger på sommaren och då bla. beundrat rosorna och hur välskött parken är. När vi gått där så har vi varje gång sagt: Vi skulle varit här när Rhododendron blommar. Och igår åkte vi dit ( tog 1 tim och trekvart, så vi klarade två timmarsgränsen) och vi blev inte besvikna. Det var så jättevackert där.

Nu bjuder jag på många bilder, Stanna gärna upp och titta på bilderna en stund och försök känna känslan att gå där.

Bilderna gör sig bäst i lite större format.

                                   

Tänk er att gå denna trappa upp och ner, det gjorde vi.

         

Ett väldigt vackert ställe. jag tog inte bara bilder på Rhododendron men de bilderna får ni se en annan dag .

Ha en bra dag alla. Kram på er 

Av Eva Meijer Mattisson - 1 juni 2020 08:14

Igår var vi för första men nog inte sista gången i Magle våtmark. Vi gick en promenad mellan många dammar och överallt så var där fåglar.Och många nya familjer hade bildats. Tur jag hade min nya kamera med mig så jag kunde zooma rejält så vi inte störde dem. Stigen var delvis kantad av vackra blommor.

Jag bjuder nu på många bilder därifrån.

                     

Som ni ser på förra bilden så sitter det en massa skrattmåsar på stubbar och stenar och när vi tittade noga så såg vi små söta ungar.

Mamma jag vill ha mat

   

Jag vill kunna flyga.

   

Uppe på land låg och gick det många grågäss och deras ungar hade börjat bli stora.

 

En skarv satt och solade sig på en pinne.

 

Sothönorna byggde bo och en gjorde sig vacker.

   

En bofink följde med oss på stigen.

 

En knipfamilj bjöd på lite underhållning.

         

Till sist så var där en jättefin svanfamilj

      En härlig och skön promenad fick vi.



Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards