evamm

Alla inlägg under januari 2016

Av Eva Meijer Mattisson - 29 januari 2016 16:09

Idag är det återigen en mörk dyster dag. Jag är glad för att vi tog vara på vintern vi hade i ett par veckor.

Snön lyste verkligen upp. Jag tittade igenom bilderna som jag tog förra torsdagen och hittade några till som jag bjuder på idag.

 

   

 

 

 

 

   

 

 

 

Det får gärna bli vinter igen i första halvan i februari men sen börjar jag längta efter våren.  

Trevlig helg på er och ni får lite solar av mig för här nere lär vi inte se den på ett tag verkar det som.     

Av Eva Meijer Mattisson - 27 januari 2016 21:46

Ja jag längtar tillbaka till förra veckan när vi hade vinter här. Det var så fint till i söndags, då det började töa.

De hade ju sagt på vädret att det det skulle bli töväder så vi passade på att vara ute mycket i förra veckan. Och vi njöt verkligen. Jag tog en hel del bilder och jag visade några i torsdags när vi bl.a var vid Haväng. Jag skrev då att jag skulle visa fler bilder.

Här kommer några från just Haväng.

       

 

 

   

 

 

 

 

Vi har inte någon snö kvar alls nu, Trist väder regn, blåst och 6 -7 plusgrader. Jag har fler riktigt snöiga bilder så jag får bjuda på dem sen om vi inte får mer vinter.



Av Eva Meijer Mattisson - 24 januari 2016 09:59

Vi har haft ovanligt lite sorters fåglar i vinter i vår trädgård. Det har dock varit mycket fåglar, mest pifinkar, kajor och några blåmesar och talgoxar. Vi matar dem med lite olika saker som nötter, talgbollar, äpple och olika sorters fröblandningar med solrosfrön och hampfrön. Men igår förmiddag var där lite rörelse och aktiviteter. Det var rimfrost på buskarna och träden och det blev så fin inramning till fina bilder.

 

 

 

 

Stenknäcken kom oxå på besök och den har jag inte sett mycket av tidigare i vinter. Ifor var här många.

 

   

Avslutar med en bild på gulsparvar i det fina körsbärsträdet. 

 

I morse var alla fina träd bruna och trista. Allt hade smält bort. Tråkigt!! Tur jag har varit ute och förevigat det i veckan. 


  

Av Eva Meijer Mattisson - 23 januari 2016 11:21

Vi såg ju många fina vita träd igår när vi var ute. Några fångade jag på bild.

Här kommer de. Varsågoda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Idag när jag kom upp var himlen röd och träden lyste så fint.

 

Nu ska det bli plusgrader så de gäller nog att njuta av det idag.

Av Eva Meijer Mattisson - 22 januari 2016 19:48

Idag hade vi inte tänkt ge oss ut. Det var dimmigt och kallt. Dock ljusnade det emellanåt och det var så fin rimfrost på träd och buskar. Vi åkte till Bjevrödsdammen. Redan på väg ner ljusnade det på himlen, solen visade sig lite. Jag kan lova er att vi såg många fina vyer.

När vi kom till Bjevrödsdammen försvann solen igen. Men det var vackert ändå.

 

 

 

 

Lite blåa hål kom fram på himlen ibland.

 

 

 

   

 

Vi åkte hemåt sen men stannade till vid Bosarpssjön. På vägen dit sprack det upp och solen lyste så fint. När vi kom fram var det svagt solsken, men det var bara en kort stund.

 

 

Plötsligt lyste solen i en minut och jag hann ta några bilder. 

 

 

 

Överallt var det fina träd, en del hade snö på sig och många hade rimfrost och några hade både och. Jättefint var det.

 När vi kom närmre Tollarp blev det tjock dimma och såg inte alls trevligt ut. Så trots allt hade vi haft lite tur.       Det kommer nog några bilder på fina träd en annan dag.

Trevlig helg på er alla!!   



Av Eva Meijer Mattisson - 21 januari 2016 20:48

Efter att vi jobbat undan här hemma i förmiddags körde vi ut på en utflykt. Vi ville passa på innan det blir mildare. De har hotat med det i helgen. Vår färd gick först till Christinehofs ekopark.

Det var fint på vägen dit men det varierade mycket. På sina ställen hade snön försvunnit från träd och buskar. För att några hundra meter längre fram var det alldeles vitt.

 

 

 

Färden Gick vidare mot Haväng.

 

 

Solen stod ganska lågt och vi vistades där i nästan en timme, den timmen som är bäst att ta bilder. Blå timmen kallas den. Ljuset blev fint.

 

 

 

   

 

 

 


 

 

 

Vi körde sen hemåt och då blev himlen vackert röd.

 

 

   

Det blev en härlig eftermiddag. En härlig vinterdag att vistas ute i. Detta är ett axplock av bilder jag tog. Så jag kan lova att det kommer fler en annan dag.

Av Eva Meijer Mattisson - 18 januari 2016 20:00

 Här i Skåne brukar det snöa ena dagen och sen smälta bort nästa dag. Men vi har haft köldgrader och alldeles lugnt nu i några dagar. Och snön ligger kvar på buskar och träd. 

När vi var vid en skog var alla grenar alldeles vita och det var orört, inga spår på marken. Det finns bara ett ord. Jättefint.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I lördags morse var det ganska kallt. Ca-13 gr och jag fick en idé, jag ville göra ett experiment jag hade sett. Ronny svingade upp kokande vatten i luften och vad hände. Vattnet frös till kristaller, Det hade varit bra om det varit minst 5 grader kallare och vi skule haft mer vatten så hade det blivit mer av det.

 

Av Eva Meijer Mattisson - 17 januari 2016 11:51

Idag är det helt underart väder. Jag har dock inte tid att gå ut med kameran.

Nyhetsmorgon visade i morse min bild från Vramsån. Jätteskoj!! De visade många fina vinterbilder från hela vinter Sverige. Så här såg det ut!

 

Igår lovade jag er fler bilder från snöiga träd. Här kommer de. Håll tillgodo!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tack ska ni ha för idag.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

RSS


Skapa flashcards