evamm

Alla inlägg under mars 2018

Av Eva Meijer Mattisson - 21 mars 2018 15:33

Vintervår ett nytt ord. Men det verkar som vädret inte vet om det är vinter eller vår. I min trädgård blommar vårblommorna för fullt men i skogarna är där snö. Och även i Degeberga där vi gjorde ett besök idag. Där kändes det som vår i luften men på marken var det vinter. Snötäcke på marken och det var lite is skulpturer i bäcken.

             

Några vårtecken såg vi men ifjor blommade dessa vid denna tiden.

   

Vi var vid dammen oxå. Det var ganska många gäss på isen. Lite oroliga var de.

         

Himlen var ganska blå med lite moln.

         

När vi åkte hem stod det många hjortar och tittade på oss.

 

Och så kom vi hem till våra vårblommor.

 

Ha en bra fortsatt dag.

Av Eva Meijer Mattisson - 19 mars 2018 10:34

I morse var det -9 så det blev varma kläder på när jag begav mig ner till Nyagrop. Det blev en vacker och underbar morgon jag fick uppleva. Jag låter bilderna tala.

                           

Nästa bild är precis innan soluppgången och jag väntar spänt på att solen ska dyka upp.

 

Och se där kommer den.

                   

När jag körde därifrån så såg jag denna vackra hjort.

     När jag sen kom hem och tittade på nyhetsmorgon så visades nästa bild i åtta nyheterna.

   

Ha en härlig dag. Här lyser solen och det ska bli några plusgrader så det blir nog skönt.


Av Eva Meijer Mattisson - 14 mars 2018 20:44

Idag kände vi at vi ville komma ut. Så mycket oro i huvudet hos oss båda. Många nära och kära som är sjuka i lite olika saker. Så efter lite städning körde vi ut en runda trots duggregn och någon liten snöflinga.

Vi började med Åhus. Jag ville se hur det såg ut där nu. För 1,5 vecka sedan var där ju mycket isblock och isvulkaner.

Det hade smällt undaan mycket och det var jag beredd på men det som var kvar var smutsigt, inget skoj alls.

             Vi åkte till Pulken sen. Jag misstänkte att det inte skulle vara någon Trana där och jag fick rätt. Igår hade där varit någon. Vi fick se lite Storkar i stället.

           

Vi åkte en runda på backarna för att uppleva lite vinter igen. Hemma har snön smällt bort.

         

Det är stora skillnader på några mil hur mycket vinter vi har här.

Skönt att ha rensat skallen lite. Tänker på er alla som är sjuka.


Av Eva Meijer Mattisson - 8 mars 2018 11:34

I tisdags hade vi en vårlik dag med sol och det mesta av snön smälte. Men i natt så blev det vinter igen. När jag kom upp var det alldeles vitt och vackert. Snön låg så fint på träden. Jag gillar snö men jag hade velat ha detta tidigare för nu vill jag ha vår.

Dagen började bra för tv 4 vädret visade min bild med krokusarna.

 

Och sen direkt efter en bild på vårt plommonträd som jag tog i morse. Det var härliga kontraster på dessa bilder.

 

Efter snöskottning kunde jag inte låta bli att köra ner till ån för att se hur det såg ut. Det var disigt i luften men snön lyste upp.


  Hoppas ni njuter av filmen.

Det blev förstås en del bilder som jag bjuder på.

                             

En liten strömstare satte sig på en sten, tyvärr lite långt bort.

         

Hoppas ni gillar bilderna, tänk om det hade varit en blå himmel som jag hade tur med ifjor.

Ha det bra alla.


Av Eva Meijer Mattisson - 7 mars 2018 15:28

Igår när vi var i Haväng så blev det lite andra bilder än isformationer oxå. Det låg lite snö på ängarna och lyste så vackert. På sina ställen helt orörd.

Första bilden är utanför Degeberga.

 

Som ni ser så låg det dimma och emellanåt ganska tät.

Följande bilder är från Haväng.

     

 

 

På nästa bild syns några isvulkaner. Ett nytt fenomen för meteologerna på  Svt. De fick läsa på om dessa. Det bildas tydligen när det är kallt och is bildas på havet och det går vågor in under och sen rinner vattnet ut liknade lava på riktiga vulkaner och fryser. Det har tydligen bara bildats sådana i Skånes ostkust och vid Vättern. Vi såg sådan i Åhus oxå men visste inte då att det kallades is vulkaner.

 

I Verkeåns utlopp så hade det bildats fina isformationer.

          På vägen hem tog jag några bilder på fält med snö.

         

På ett ställe satt en Ormvråk på en stolpe.

     

Min bild med Skarvarna på stora isblock gjorde succé. Den visades i två olika format på tv 4 igårkväll.

Först på vädret 19.20 då han skojade till det och sa att det var en bild från Sydpolen. Peter hade frågat sina kollegor var de trodde bilden var tagen och de flesta hade svarat just Sydpolen. Och här bilden nedskuren till panoramaformat.

     Sen visade han den ca 22:50 oxå och detta var mer eller mindre på allmän begäran från hans kollegor. Kul att de gillade den så mycket. Peter skrev till mig att det var enligt hans mening en av de bästa bilderna på länge. Det värmer i hjärtat. Äveni denna sändning sa han att det liknade Sydpolen.

Nu visades bilden i fullformat. Det blir lite olika bilder.

  Många har gett mig kommentarer om att i första ögonblicket har de trott eller tyckt att det iknat Pingviner.

Ha en bra onsdagskväll alla i hela Sverige.





Av Eva Meijer Mattisson - 6 mars 2018 15:39

Idag lovade de sol och 4-6 plusgrader. Gjort för en utflykt för sen imorgon skulle det bli sämre igen.

Igårkväll pratade vi om att vi kunde köra till Haväng idag. En kompis Fotograf MagnusMårtensson var där i söndags och han rekommenderade det. Det skulle vara höga isblock där.

Jag vaknade imorse till tjock dimma. Jaha går det att köra dit. Vi skulle ha barnen i eftermiddag så vi hade sagt att vi fick köra tidigt. Dimman lättade när vi åt frukost så vi bestämde oss för att köra.

Och vi blev inte besvikna. 

Vi möttes av denna utsikt. Solen sken, dimma över havet, backarna var vita och det syntes på långt håll att där var isblock.

                   

Solen lyste skarpt mot mig samtidigt som det var mycket dimma vilket skapar ett lite konstigt ljus.

   

   

                   

Solen lyste och vi blev väldigt varma, Jag fick ta av mig jackan och gick i en tjocktröja. Det var lite svårt att gå där för bitvis var där isklumpar och emellanåt ganska djup snö. Blocken började röra på sig oxå. Så jag kom inte riktigt nära tyvärr men nöjd ändå. En härlig förmiddag blev det. Kram på er alla!

När vi kom hem hade nästan all snö smällt undan och vårblommorna kom fram igen. Visar en bild som lite kontrast till isbergen.

 

Av Eva Meijer Mattisson - 4 mars 2018 10:57

Igår när vi upplevt Islandskapet i Åhus blev vi nyfikna på hur det såg ut längre ner längs kusten. Så vi körde till Nyagrop.

Där var oxå is, ganska långt ut men inte lika stora högar med is som i Åhus. Där var dock mer snö. Vi hade tur med ljuset, solen kom fram små korta stunder.

               

Ronny var lite nyfiken på hur det såg ut med snön så det bar ner till Maglem, Lillehen, Norra Lökaröd innan vi kom fram till Degeberga.

                         

Sen körde vi uppför backarna vid Degeberga för att köra ner igen uppifrån då man får en vacker utsikt.

           

Vi körde sen vägen mellan Borrestad till väg 19 där vi körde i onsdags där sikten då var dålig. Bilden jag fick med i tv i onsdags var tagen där.

 

 

Lite skillnad var det.

Det blev många bilder , hoppas ni orkade titta på dem.

Trevlig fortsatt söndag på er. Nu är det lite dramatik på Vasaloppet så jag får koncentrera mig på det .

Av Eva Meijer Mattisson - 3 mars 2018 21:45

Jag har haft en dröm och det är att få komma till Svalbard. Min bror och hans fru var där för några år sedan och när jag såg deras bilder så kom längtan och drömmen. Och idag fick jag uppleva den! Nästan i allafall. Det kändes som jag var på Svalbard när jag stod och gick på all is som var i Snickarhaken, Åhus. Isen hade lagt sig långt ut. Isen gick som vågor upp och ner och det var rejäla isblock på sina ställen. Snökanoner och Sibirisk kyla har skapat detta landskap och det kändes inte som Åhus i Skåne.

Varsågod och följ med på min resa.

                                                 

Bekvämt och billigt att få uppleva Svalbard på detta sätt. Bara isbjörnarna som saknades.

Vi åkte sen vidare och fick uppleva mer vinter men det får ni allt vänta på.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards