evamm

Alla inlägg under september 2019

Av Eva Meijer Mattisson - 27 september 2019 18:30

Vi var i Degeberga i eftermiddag. När vi skulle köra hem så hade det precis slutat regna men det var blött och disigt. Vi tog en runda runt Degeberga och det blev några bilder.

               

Vi kom sen fram mot Maltesholm och görde upp till slottet.

                       

Ha en bra fredagkväll på er. Kram


Av Eva Meijer Mattisson - 25 september 2019 18:55

I eftermiddag åkte vi ut en runda för att se om höstens färger börjat komma på träden. Jag trodde det skulle vara något enstaka träd och då hoppades jag på lite dis och sol på det. När vi kom till Liarumsdalen Såg jag att solen lyste på träden men det var mulet runt om så jag blev rädd att den skulle försvinna innan vi kom fram till stället där man kan parkera., men jag hann ta några bilder innan det mörknade i luften och färgerna inte lyste mer. Ner mot Skättilljunga ser man hur disigt det var på sina ställen.

           

Vi fortsatte mot Äsphult och längs vägen såg man lite träd med höstfärger och solen lyste lite igen.

     

Vi kom fram till Brostorpsdammarna och stannade till där och gick en runda där.

                   

Vi körde hemåt igen förbi Rickarum, Djurröd, Venestad och Träne innan vi kom till Tollarp igen.

       

En skön tur blev det och skoj att det var lite färg .

Som jag skrev tidigare så var det disigt och mulet imorse. Spindlarna hade jobbat flitigt och hela vår torkställning var full av fina byggen. Jag gick ut och lekte lite med kameran. Svårt att få skärpa men jag gillar esultatet. Och kolla hur fina näten är.

           

Ha en trevlig kväll. Kram.

Av Eva Meijer Mattisson - 24 september 2019 12:35

I mitt inlägg igår lovade jag ett nytt inlägg idag. Och jag håller vad jag lovar så nu kommer det.

När vi var på väg ner till Åhus körde vi förbi ett fält där det stod en tranor som mellanlandat för att samla krafter och äta .

             

På andra sidan vägen en liten bit bort stod en söt liten tranfamilj

Här kommer en serie bilder på dem när de efter en stund lyfte och flög iväg.

                 

Ha en bra dag alla . Det ska jag ha. Kram

Av Eva Meijer Mattisson - 23 september 2019 19:52

Efter att jag har haft soffläge några dagar så kände jag mig lite bättre idag och när då solen kom fram på eftermiddagen och jag visste att det var ganska kraaftiga ostliga vindar så bar det av till havet.

Först var vi i Åhus. För drygt en vecka sedan var där jättebred strand och idag var den helt borta på sina ställen.

                 

Som vanligt fortsatte vi till Nyagrop. Vågorna var högre här.

                 

På väg hem kom vi förbi backarna vid Lillehem där gick fåren på kullarna.

   

Vi tog en runda inom Degeberga och Kalles damm.

       

En skön eftermiddag fick vi. Det blåste en del så det behövdes lite varma kläder och det hade vi. Det tog lite på krafterna men det var ren medicin och nu mår jag mycket bättre. Imorgon om ni har tur kommer det lite andra sorts bilder så ni får vänta och se.

Kram på er. 


Av Eva Meijer Mattisson - 18 september 2019 19:07

Idag hade vi lite ärende att göra i Kristianstad. Allt gick bra där så vi beslutade oss för att äta lite lunch och sen köra på en liten utflykt norröver.

Vi kom först förbi Ivösjön.

       

Som ni ser så var det betydligt skönare väder idag. Det var klarblå himmel och ca 15 grader. Igår haglade det.

Vi såg en del äppelodlingar.

 

När vi passerat Vånga körde vi mot Oppmanna. Vi såg en skylt om stenbrott så vi körde dit. Vi såg att det var fin utsikt på ena sidan där det inte var något arbete. Så vi parkerade och gick bort och beundrade utsikten.

   

Vi gick tillbaka, då kom det en förman till oss och han bjöd oss att gå till stenbrottet och visade det för oss och berättade lite.

       

Det var aktivitet där. Killen erbjöd sig att köra för oss bort till ett annat brott oxå. Dit fick inte obehöriga köra annars Där kom man riktigt nära och kunde se rakt ner och där var oxå full altivitet.

   

När vi stod där så berättade han om ett brott som inte är i bruk och som där var vatten i. Han beskrev var vi skulle köra. Vi körde dit och när vi kom dit kände vi igen oss. Där var vi för något år sedan.

           

Vi körde sen förbi Balsbysjön.  

Det började bli mer moln på himlen och det blev ett lite konstigt ljus.

 

Vi körde ner till badplatsen i Balsby.

     

Färden gick hemåt , det var lite moln på himlen nu.

           

En härlig sensommardag har vi haft . Det var ganska länge sedan vi åkte på en sådan här utflykt och idag blev det ju lite spontant och då brukar det ofta bli bra.Ha en skön kväll och Kram på er.

Av Eva Meijer Mattisson - 3 september 2019 10:08

Jag har velat ge mig ut på morgnarna nu en tid men har inte kännt mig bra och då inte vågat ge mig ut. Men idag hade jag en snäll man som ville köra till Nyagrop och för att förhoppningsvis uppleva en vacker soluppgång. Det var stjärnklart när vi gick upp och körde iväg. Efter en stund så bildades det små små lätta skyar österut men söderut tornade det upp moln. Spänningen steg , Hur ska det bli vid havet. Det tar en halvtimme att köra dit så det brukar ändras en del. När vi närmade oss såg vi havet på avstånd och såg att det var små moln vid horisonten. Men även att det drog in moln från land över havet. Hur skulle det bli. Skulle vi få se när solen gå upp.

Så här vackert var det när vi kom fram.

       

Det ljusnade en del.

   

Precis vid molnkanten vid horisonten började det bli ljusstrimmor, vi förstos att solen skulle gå upp där.

 

Vi fick inte se precis när solen dök upp men ganska snart så lös den 

         

Som ni ser så drog molnen mer och mer ut över havet. Ronny tittade in mot land och såg att det var en regnbåge samtidigt som det kom några små regnstänk.

           




 

Ljuset ändrades och färgerna ändrades, det blev gulare toner.



       

Vackert när solen lyser på buskarna.

     


Vi tog adjö till Nyagrop. Molnen tog mer och mer över och solen var på väg att försvinna under molnen.

När vi kom frm mot Degeberga så hade det regnat där. Alldeles blött och mörka moln. Även närmre Tollarp var det blött och moln.

   

En härlig morgon fick vi. Det var bara 7-8 grader men alldeles vindstilla. Och en vacker morgon att minnas, blev det.

Ha en bra dag alla , kram på er.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards