evamm

Alla inlägg under juni 2018

Av Eva Meijer Mattisson - 29 juni 2018 20:24

Idag  körde vi upp till Maltesholms sklott. Jag var nyfiken på hur det var med näckrosorna i dammen där.

Ifjor var där knappt några röda och när vi var där och jag tog bilder på Rhododenron så syntes inte några knoppar till.

Så det var lite spännande att se om där var några och hur i så fall ser de ut. Något år har de varit angripna av djur.

Vi passerade några rosor på väg till näckrosdammen.

           

Vi kom sen ner till dammen.

 

Och visst var där näckrosor. Fler än där varit de sista åren.

                           

Sista bilden gillar jag själv ganska mycket. Ljuset och färgen plus de lilla blomsterbiet gillar jag.

Hoppas ni får en trevlig fredagkväll och en trevlig helg. Kram

Av Eva Meijer Mattisson - 27 juni 2018 08:09

Som jag skrev i gårdagens inlägg så var vi i Ystad oxå och då tog jag några bilder på rosor från rosträdgården vid klostret. Tyvärr så var det många som var överblommade. Jag fick leta lite efter vackra.

Jag bjuder på dessa nu.

                             

Vi såg vackra Stockrosor oxå när vi promenerade i Ystad.

             

Jag önskar er en härlig dag. Kram på er!

Av Eva Meijer Mattisson - 26 juni 2018 20:53

Idag blev det återigen en utflykt till Österlen. Det är så vackert där så vi dras ofta dit. Vi brukar ofta åka till Vårhallen norr om Simrishamn men vi har hört talas om ett naturreservat som heter Bäckhalladalen mitt emot en bit in på landet.

Så vi styrde ditåt. Vi gick en runda där och det var vackert och varmt.

Vi hittade en sjö med lite ljusgula näckrosor.

   

 

       

Mycket blåbärsris var där och lite blåbär men de var små och torra.

 

Färden gick ner över. Vi stannade till några gånger och beundrade landskapet därnere. Skåne är inte platt och lanskapet är full av färger och linjer. 

                      Vi åkte sen till Österlenkryddor i Köpingebro. Detta var vårt huvudmål för utflykten. Vi var där för första gången ifjor och det var ett så vackert Lavendelfält där men då var det på väg att blomma över. I år ville vi åka dit när det stod i full blom.

         

Jag kan lova er att doften var helt underbar och ett surr hördes i luften.

Jag försökte fånga bina på bild men det gällde att ha tålamod för de satt inte stilla en sekund. Men jag lyckades få några bilder på dem som jag verkligen tycker om.

     

Där var humlor oxå.

 

Jag avslutar med min egna favoritbild för idag.

 

Jag gillar bilden för djupet och färgerna i den. Och den härliga himlen ramar in fältet.

Tänk er stå där i fältet höra surret och känna doften.

Jag slutar här idag men vi åkte till Ystad sen och det blev en del bilder på rosor där. Men det kommer en annan dag.

För nu är jag trött och full av intryck.  Kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 22 juni 2018 19:35

Ja idag är de ju midsommarafton och vädret har varierat under dagens lopp.

Det började dock ganska soligt när vi åkte till Degeberga hembygdspark.  Det var lite skyar på himlen men det blåste ganska rejält. Vinden tog tag i flaggorna.

 

Stången kläddes och restes. Vinden tog dock tag i den så vi trodde den skulle falla.

       

Efter att folkdanslaget dansat blev det dans kring midsommarstången. Det avslutades med raketen.

 

Efter det åkte vi till min svägerska och där drack vi kaffe och åt jordgubbstårta som jag hade bakat.

 

De sista åren har vi firat midsommar så här och då har vi kört ner till Nyagrop efteråt. För två år sedan var det mörka hotfulla moln som sen det blev störtskur från. Ifjor riktig sommarvärme med massor av folk på stranden.

Idag var det ett mellanting. Mycket molnformationer och det började redan på väg ner.

     

Nere på stranden var det väldigt vackert med härliga moln. Eftersom det blåste en del ändrades formationerna ganska mycket efter hand.

Nu vill jag att ni tittar lite extra på molnen på följande bilder. för att se om ni ser figurer i dem. Med lite fantasi så kanske, kanske.

                   

När jag vände mig mot land såg det ut så här.

           

Jag har hittat badanka, Katten Gustaf och spöke i bilderna. Har ni sett något?

Hoppas ni får en fortsatt glad midsommar.



Av Eva Meijer Mattisson - 20 juni 2018 15:13

Efter ärende gjorda först i Degeberga och sen i Åhus körde vi ner till Snickarhaken. Det var mycket moln men det började ljusna lite. Det skapade ett ganska fint ljus.

                     

Ha en bra fortsatt bra dag och kväll. Kram

Av Eva Meijer Mattisson - 19 juni 2018 19:33

Idag hade vi ärende till Tomelilla. Gubben tänkte klä upp sig lite till ett analkande kalas. När det var gjort så njöt vi av den vackra naturen på Österlen.

Först såg vi ett vackert Linblomsfält utanför Tomelilla.

       

Vi åkte till Vårhallen norr om Simrishamn, ett av mina smultronställe. Det blåste en del men vindar från land så det var varma vindar och det var så rofyllt och skönt där.

                   

Färden gick sen mot Stenshuvud och vid Svinaberga där jag för en dryg månad sedan tog bilder på rapsfält var det massor av Prästkragar och andra midsommarblommor idag.

 

 

  Färden gick mot Kivik och där hittade vi ett vackert Blåklintsfält.

       

Vi åkte förbi på baksidan på backarna där Kiviks marknad är i juli.

 

Vi kom till Vitemölla där havet såg så härligt ut.

   

En härlig dag fick vi och när vi sen kom hem så stod det en överraskning på trappan. En ask med goda Bigaråer från gannen. Tack ska ni ha.


Av Eva Meijer Mattisson - 14 juni 2018 18:33

Idag gick jag en runda längs Vramsån. Jag var lite nyfiken på hur det såg ut nu sen de börjat ta bort dämmet vid sporthallen. Jag kom inte fram där. Det var avspärrat och det stod en grävmaskin. Jag gick bort till bron och tog några bilder därifrån. Det såg inte kul ut. Nästan inget vatten på ena sidan bron.

       

Jag gick sen längs med Kärleksstigen. Där var det lite mer vatten men väldigt lite ändå. Dämmet där var torrlagt.

   

Jag såg lite småfåglar där. En Nötväcka.

 

Titta på nästa bild. Hen har fångat en insekt och har den i näbben. Tror det är en Sädesärla unge.

   

Grönskan var rejäl i ån.

       


 

  

 

Tack för idag. Ha en bra kväll. Kram


Av Eva Meijer Mattisson - 13 juni 2018 20:01

Idag har vädret varierat. Det har kommit välbehövligt regn. Det blev ca 25 mm under dagen under tre rejäla skurar. Härliga moln har dykt upp på himlen och även åska har vi fått idag. Vi åkte ner till Åhus, Äspet, jag tänkte att det kunde vara härliga moln över havet. När vi kom dit hade det precis regnat, de sista dropparna kom när jag gick ner till stranden. Det var ett härligt ljus, solen försökte lysa igenom skyarna och visst var det lite härliga moln över havet. Vi var där under en timmes tid och sakta förändrades ljuset och molnen på himlen.

                         

Vi hade promenerat mot Revhaken och när vi gick tillbaka hade denna molnbjörn rest på sig över land.

 

Den ändrades snabbt i konturerna.                   

Det var mörkt på himlen mot Nyagrop så vi körde dit. Men då hade det ljusanat där när vi kom dit och det var mörkare norröver.

         

När vi kom hem hade det åskat och regnat ganska rejält, det hade kommit 9 mm regn på de 2,5 timmarna vi var iväg.

Ha en bra kväll. Kram


Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

RSS


Skapa flashcards