evamm

Alla inlägg under september 2016

Av Eva Meijer Mattisson - 30 september 2016 19:46

I eftermiddag åkte vi till Kivik för att titta på årets Äppletavla. För er som inte känner till det så är det en konstnär som heter Emma Karp Lundström som gör en tavla med massor av äpple och spik varje år. Den avtäcks med pompa och ståt, sen står den där c 4 veckor innan äpplena ruttnar och trillar av. 

I år bestod den av ca 35000 äpple och 55000 spik och var 108 kvadratmeter stor.

Jag tycker den var väldigt vacker i år.

 

Närbild på Traktorn

  Färden gick sen ner mot Stenshuvud. Solen gick delvis bakom molnen och plötsligt bildades en regnbåge.

           

Färden gick ner mot Kivik igen. Vacker utsikt!

 


Sen blev det några stopp för att ta lite bilder på olika ställen.

Först Ravlunda.

       

Sen gick vi en runda på Ekoparken vid Christinehofs slott 

 

  Träden lyste fint längs med vägen.

       

Till sist körde vi ner till Rallatédalen utanför Degeberga.

   

Trevlig fredagkväll på er och även trevlig helg!

Ikväll hade jag tur, jag fick med denna bild i tv 4 vädret. Skj för det var ganska länge sen.

Bilden är tagen med min mobil-

 



Av Eva Meijer Mattisson - 29 september 2016 17:59

Idag har det varit höst här i Tollarp, Det har blåst,regnat men solen har visat sig oxå, men väldigt korta stunder.

Vi hade några ärenden i Kristianstad att göra. Efter det körde vi till Uddarp, gick en runda där. Och sen körde vi en runda runt Tollarp och till sist gick vi kärleksstigen längs Vramsån. Höstens färger lyser lite överallt nu. Det är så vackert.

Här kommer lite bilder jag tog idag.

Varsågod.

 

 

                                         

Håll i hatten så den inte blåser bort och så får ni ha en bra kväll.

Av Eva Meijer Mattisson - 25 september 2016 20:48

Ja äntligen så kom jag ut på en liten fototur ikväll. Jag har varit upptagen den sista tiden plus att vi varit förkylda båda två. Ronny har hållit på i en månad nu och hans krafter är inte så bra. Efter det sista året han genomgått så tar det lång tid att komma tillbaka.

Men efter att varit inne några dagar kände vi att en promenad längs havet skulle sitta fint.

Sagt och gjort så körde vi till Snickarhaken i Åhus. Himlen hade mycket lätta skyar, så solen lyste inte så skarpt.

               

Vi gick mot Revhaken och ljuset där var jättefint. Sista timmen innan solnedgången är den bästa att ta bilder på.

               

När vi körde längs med hamnen så pötsligt dök det upp till synes en liten regnbåge på himlen. Det fanns dock inget regn i sikte utan bara lätta lätta skyar på himlen.

 

Vi körde till Täppet och det blev en bild på Tallen där.

     

När vi körde hem och nästan var vid Tollarp så var solen på väg ner.

     

Väldigt vackert. Vi hade tankar på att stanna i Åhus till solen gick ner MEN det skulle ju vara Hockey på tv kl 19 så vi ville vara hemma till dess. Ångrar mig lite.

Av Eva Meijer Mattisson - 18 september 2016 13:17

 VARNING!!! Är ni rädda för spindlar fortsätt försiktigt!

Ja idag kunde jag sjunga den låten. När jag kom ut i uterummet höll en spindel på att spinna ett nät.

Snabbt hämtade jag kameran. Jag kom bara åt att ta en bild från baksidan.

      Sen flög/hoppade den till karmen och satte sig stilla där helt ihopkrupen

 

Jag tog ett svart ark som den klättrade över på och den sprang fram och tillbaka på det, samtidigt som den spann trådar.

       

Visst var den äcker. Som ni förstår är jag inte rädd för spindlar. Är det någon som vet vaden heter?



Av Eva Meijer Mattisson - 17 september 2016 15:43

Idag har vi hunnit med en hel del. Först var vi och hejade på Felicia och hennes fotbollskompisar. De spelade två matcher som avslutning på lilla Gärscupen. De var så duktiga. Jagkänner många i det laget. Felicia först och rämst, sen Oscar min brors pojke. Sen är där många barn med som jag har haft äran att få umgås med på jobbet. De var jätte duktiga.

Efter det gjorde vi några ärenden i Kristianstad.

På hemvög körde vi till Uddarp, gick en runda där. 

Vi körde sen förbi Ovesholms slott. Där hade hösten börjat synas på träden.

                     

Ha en trevlig lördagkväll.

  

Av Eva Meijer Mattisson - 16 september 2016 23:23

Det blev många bilder tagna vid havet i morse. Jag tittade på dem kväll och tog fram dessa bilder.

Hoppas ni inte tröttnar.

                                    

Av Eva Meijer Mattisson - 16 september 2016 11:38

Igår när jag läste om hur vädret skulle bli idag. Så bestämde jag mig för att åka till havet på morgonen för att få njuta av soluppgången. Det skulle bli klartväder och ostliga vindar. Helt idealiskt. Sagt och gjort klockan sattes på 5.20 5.14 vaknade jag av mig själv, hjärnan var nog inställd på att det skulle bli en härlig morgon och ville att jag skulle gå upp. Det gjorde jag, gick på toa. Sen tittade jag ut. Vad såg jag? Tjock dimma. Ja ja jag var uppe och ganska pigg, klädde på mig och begav mig iväg. Det var jättetjock dimma när jag körde, det lättade lite vid Degeberga, då kom hoppet. När jag sen närmade mig Olseröd tjocknade det igen. Hur såg det då ut vid havet tro?

Jo det var ganska klart, lite dis vid horisonten.

 

Jag fick uppleva en underbar soluppgång som jag nu delar med mig. Varsågod!

                                           

Jag kände mig nöjd och begav mig hemåt. Jag hade inte kört en kilometer när dimbalkarna började komma, det var så vackert.

   

När jag kom hemåt såg det ut så här.

 

Alltså fortfarande ganska dimmigt. Vilen tur jag hade som chansade att köra ner där.

Trevlig helg på er!


Av Eva Meijer Mattisson - 15 september 2016 11:03

En varm dag idag oxå. Så det blev dax för några dopp. Nu trodde ni det var jag som hoppat i plurret men så roligt var det inte. 

Det var en söt Rödhake som passade på att svalka sig. Vi brukar ofta ha en liten rödhake här men idag var det fyra stycken och det var två vid badet i början. Men när jag hämtat kameran var den ena borta.

Vad skönt det var med ett bad sa Rödhaken

 

Tror jag doppar mig igen.

   

Det är så skönt.

   

Ett dopp till får det bli.

   

Fick du nu bra bilder?

   


 Rödhaken doppade sig minst fyra gånger. Det såg så härligt ut. Bilderna är lite suddiga, dels för jag tog dem genom fönstret och sen var den lille rackararen inte stilla. Hen skakade av sig vattnet när han satt upp. Men visst är den söt. Rödhaken är en av mina favoritfåglar. Jag tycker ögonen är så söta.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards