evamm

Alla inlägg under september 2018

Av Eva Meijer Mattisson - 30 september 2018 11:18

Förra helgen befann jag mig i vackra Roslagen. Och på lördagen gjorde vi en härlig utflykt i Ängskär. Vi gick ut på

stenhällarna och beundrade utsikten. Men längs stigen som vi gick på bjöd på många vackra detaljer som jag oxå tog en del bilder på. Lavan och mossan lyste så vackert då solens strålar delvis lyste på den genom träden.

                         

   

Men där var lite färgklickar oxå.

             

I en vik hade en liten svanfamilj lagt till.

     


Hoppas ni får känslan av hur vacker vår promenad var. Hur mycket det var att titta på.

Ha det bra. Kram

Av Eva Meijer Mattisson - 29 september 2018 19:09

Sen jag kom hem från Stockholm har jag varit förkyld. Jag tillät mig nog inte att vara sjuk i tisdags när jag var på tv 4. Sen slappnade jag nog av för sen kom hostan och trycket i bihålorna. Så gårdagen spenderades i soffan. Imorse tyckte jag att jag kände mig lite piggare och för att det inte skulle bli soffan idag oxå så beslöt vi oss för att köra ut en runda och kolla hur mycket träden fått sin höstskrud. 

Vi körde först upp till Liarum och lite mer gula träd var där nu än för en dryg vecka sedan.

           

Färden gick tillbaka mot Sätaröd och vi svängde av mot Maa.

       

När vi kom till Killhult svängde vi av mot Huaröd.

   

Vi körde sen förbi Vebäck och vidare mot Slätteberga där vi svängde nerför mot Degeberga.

 

Vi kom ner mot Degeberga där jag tycker skogen är så vacker.

         

Vi körde sen förbi skidbackarna mot Hörröd.

             

Vi kom ut till Hörröd och körde till Gaddaröd. Där svängde vi av mot Degeberga igen.

         

 

Sen körde vi hemåt igen. Tyvärr så kom trycket tillbaka i pannan och även tröttheten så sen fick det bli vila i eftermiddag och kväll. Ha en bra lördagskväll och en trevlig söndag på er. Kram till er alla.

Av Eva Meijer Mattisson - 27 september 2018 18:27

I lördags var vi på utflykt i Norra Roslagen. Vi var i Ängskär. Vi gick en promenad på ca 2 km  med många avstickare ut på stenhällarna. Det var dagen efter stormen som härjade i fredags. Vindarna hade avtagit men vi hörde att det blåste i trädtopparna men ute på hällarna var det varmt och skönt. En del bilder blev det. Jag har idag valt ut bilder på själva skärgårds utsikter.

Varsågod och njut för det gjorde jag.

                                                     

Visst är det vackert där. Även detta en dag att minnas. En annan dag så bjuder jag på bilder på lite vackra detaljer som jag såg längs med stigen.

Håll i hatten så inte blåsten tar den. Kram på er alla!

Av Eva Meijer Mattisson - 26 september 2018 19:36

Igår var jag med om en riktig dröm, Jag och tre foto/vädervänner fick göra ett studiebesök på tv 4. Agneta   Strandäng, Laila Hägglund , Morgan Bråse och jag träffades utanför tv 4 huset 9:40 spända och glada och väldigt förväntansfulla.

 

Efter att vi pratat lite med varandra så gick vi in och blev registrerade.

 

Peter Kondrup som var vår guide kom ner tillsammans med Linda som oxå är meteorolog och hälsade oss välkomna och sen blev vi bjudna på fika. En stund då vi fick chans att bekanta oss med varandra. Vi väntade in så att Nyhetsmorgonens extra förlängning skulle ta slut som de hade pga statsministerns avgång.

Vi fick sen gå upp till sändningsdesken där de sitter och förbereder sändningarna. Där satt Linda och jobbade.   

Hon satte in de viktigaste orterna på kartan. Ställena vi fyra kom ifrån.

 

Vi fick sen komma in på tv play studion som inte var så stor. Där ställde vi upp för plåtning framför skärmen de använder vid vädresändningarna på play.

   

Sen gick vi in i den stora studion. Som enligt mig såg mindre ut än på tv. Mycket kameror , kablar och andra grejor.

   

Men se på nästa bild, Är kungen i tv 4 stdion och ska hålla i nyhetssändningen?

 

Men nej det är en skärm med en bild från riksdagen som är i bakgrunden.

 

Däremot fick vi ställa upp oss där bakom och det är sant.

 

Ulrika som skulle jobba kväll kom och hälsade på oss och det blev några bilder.

   

Men där blev det sen lite dramatik. Folk kom in i studion och sa att vi fick gå därifrån för de skulle göra en extra tvplay sändning med anledning av att statsministern avgått. Häftigt att se hur snabbt allting gick.

Vi skull ha fått stå vid den stora skärmen och peka ut våra orter på kartan Linda gjorde tidigare men det hann vi ju inte så vi gick upp till sändningsdesken igen där Linda satt och där fick vi peka ut var vi bodde.

Först ut Morgan och Agneta.

 

Och sen Laila och jag.

 

Eftersom vi inte kunde vara i studion så länge så gick vi in i ett konferansrum och satt och pratade, vi fick ställa frågor och Peter och Ulrika svarade.

 


Efteråt så blev det lite fotografering igen, Vi som gjorde besöket är ju lite fotonördar. Nu fick Ulrika vara med på bild med sin lilla bebismage.

   

Vi gick sen och åt lunch tillsammans med Peter och fortsatte prata ställa frågor etc..

Och till sist så skrapade vi trisslotter det måste man ju göra på tv 4. Min vinst blev studiebesöket.

Lite spännande var det dock. Peter agerade lite som en reporter.

 

En dag jag aldrig glömmer. Vi hade så roligt och det var precis som vi känt varandra länge. Men vi har ju varit vänner på sociala medier länge men aldrig träffats live. Men nu är vi riktiga vänner.

Själva studiebesöket var en riktigt härlig upplevelse, att få se studierna och sändningsdesken i verkligheten plus alla glada personer vi pratade med var spännande. De tre meteorologerna, grafiker etc som berättade och visade hur allt fungerar var jättehäftigt och intressant. Känslan jag fick var att de personer som inte visste att vi skulle komma och fick reda på vilka vi var tyckte det var roligt. Vi fick beröm för våra bilder. Allt kändes så positivt och bra. Det var som en dröm. Jag kan tillägga att vi såg och hejade på en del kändisar oxå.

Bilderna i detta inlägg kommer från min mobil men även Laila, Morgan och Peters. Vi fick inte fotografera överallt och alla skulle ju vara med på bild så vi delade med varandra. 

Tack alla inblandade för en oförglömlig dag.




Av Eva Meijer Mattisson - 20 september 2018 19:49

Efter lite olika arbete här hemma i förmiddag körde vi ut på en liten rundtur i eftermiddag runt om på åsen, vi ville se hur långt hösten kommit. 

Vill ni följa med på turen?

Vi åkte tll Liarum först där det var lite lite höstfärger.

 

Vi åkte till Bosarpssjön.

               

Vi körde sen till Bjevrödsdammen men vi stannade till på några ställen längs vägen.

       

Och så gick vi en runda vid Bjevrödsdammen. Det var jättelite vatten i både ån och dammen.

         

Färden gick tillbaka mot Häglinge och Rickarum.

             

 

Vid Humlalyckan gick där ett gäng fasaner i gräset bredvid vägen. Jag hann inte räkna dem men där var i alla fall 3 av varje sort. Några gick upp på en sten för att bli fotograferade. På första bilden syns tre tuppar och en höna.

   


Ha det bra och jag önskar er alla en trevlig helg redan nu. Kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 19 september 2018 16:45

Igår så hade en fotokompis tagit så vackra färggranna bilder på morgonen vid havet. Jag blev inspirerad av henne och sen när jag såg vackra bilder från solnedgången igårkväll från en annan kompis så kollade jag på väderprognoserna. Jodå, natten skulle vara klar. Moln inne på land lite senare på morgonen men vid havet klart framåt förmiddagen. Så jag beslöt mig för att om jag var pigg på morgonkvisten så skulle jag köra ner till havet och förhoppningsvis få uppleva en vacker soluppgång.

Det var lite mörkt när jag kom dit men orangea färg längs horisonten. Bådade gott.

 

Men på 10 minuter så bleknade färgerna och molnen började dra ut över havet.

 

Mer och mer moln kom det. Men jag tappade inte modet. Moln kan få vacker färg av solen.

Det var en hel del fåglar som var aktiva.

   


Det såg klart ut längst ner mot vattnet så jag stirrade ut  för att se om solen kom fram. Oftast brukar man kunna se vart solen ska gå upp på ljuset men idag gick det inte att se.

 Jo där plötsligt dök den upp.

       

För att snart försvinna bakom ett molnband 

       

Men så dök den upp igen och spred sitt ljus. Blev väldigt vackert.

             

Sen försvann den bakom rejäla moln så då körde jag hemåt igen. Nöjd trots allt. Moln behöver inte vara dumt idag blev det en extra krydda.

På vägen vid Olseröd stannade jag till. Det brukar ligga dimma där i olika nivåer. Lite idag oxå men solen var ju skymd så det blev inte det vackra morgon ljuset på fältet men vackert ändå.

   

Ha en bra kväll gott folk. Kram

Av Eva Meijer Mattisson - 16 september 2018 12:12

Igår var vi ju ute på en liten utflykt. Vi jagade ju efter regnbågen som vi till sist fann. Efter det så körde vi en runda ut på landet. Det var mycket härliga moln på himlen. Plus en del ny grönska som lyste upp. Och sen börjar en del träd sakteliga få lite höstfärger. 

Först visar jag dock några bilder till från havet.

         

Det blev lite bilder tagna längs vår biltur som jag bjuder på nu.

   

Här hissas inte bara Sverigeflaggan utan oxå Skånes flagga.                  

Hoppas ni har en härlig söndag. Och i veckan utlovas det sommarväder igen. Har en del att göra i veckan som kommer så får se om jag hinner med någon utflykt. Kram på er alla.


Av Eva Meijer Mattisson - 15 september 2018 19:28

På morgonen och förmiddagen idag var vädret varierande. Störtskur vid 7 snåret och sen sol en stund efteråt. Och så höll det på i förmiddags oxå. Vi beslöt oss för att köra till havet efter lunch och vi hoppades på att få lite dramitiskt väder där. Och jag hoppades på att det skulle bli en regnbåge i havet. Förutsättningar fanns ju.

Vi åkte iväg och så här såg det ut på vägen till Åhus.

     

Och när vi kom fram till Åhus bjöds vi på dessa vyer.

   

 

Lite moln var det ju men inte så som jag hoppats på.

Men under tiden vi var där blev det mer och mer moln och även lite mörkare.

         

Och över oss blev det oxå mörka moln som ni ser i överkanten på följande bilder.

   

Och det blev en rejäl skur en liten kort stund. Vi fick springa till bilen men jag satt kvar en stund för solen sken samtidigt så jag hoppade på att regnbågen skulle visa sig. Men nej solen försvann och det regnade mer igen så vi körde söderut där det var ljusare på himlen. 

 

Vi hamnade i Nyagrop och där hade det inte regnat men det var dramatiska moln söder ut och man såg det regnade .

Jag hoppades regnbågen skulle komma.

       

Men nej nej nej det blev ingen regbåge. Och molnen drog längre ut över havet.

Mina blickar drogs norröver där det var ett helt annat ljus och molnen mindre, De var som bomullstussar.

       

Vi satt och njöt i solen en stund och då hände det något norröver.

Mer och större molnformationer. Hoppet tilltog. kan det bli en regnbåge trots allt.

   

Och se plötsligt dök den upp, Inte hela bågen och inte varade den länge men ändå. Jag blev nöjd och glad.

     

Ljuset över havet blev väldigt vackert. Havet fick väldiga färgkontraster.

   

Nöjda och glada så åkte vi därifrån. Det blev en tur ut på landet. Och några bilder till togs. Kanske visar jag dem en annan dag. Fortsättning följer......


Till sist så vill jag skänka min mor en liten tanke. Det är 10 år sedan idag hon dog. Saknaden är stor och jag känner mig lite sorgsen. Har varit vid graven och gjort fint. Tänder ett ljus ikväll.  

En liten tanke skänker jag till vår svärdotter och hennes föräldrar som mist sin bästa kompis i morse. Kjell som även vi kände och har träffat en del. En tanke till Birgitta som nu blivit ensam.

En ros som sträcker sig upp mot er däruppe.

 

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2018 >>>

RSS


Skapa flashcards