evamm

Alla inlägg under november 2020

Av Eva Meijer Mattisson - 22 november 2020 19:09

Det skulle vara soligt och vackert idag men med lite blåst. Så vi bestämde oss för att köra till Åhus i eftermiddag och gå en promenad på stranden i solen och samtidigt få uppleva en vacker solnedgång.

Vad hände. Det började regna när vi körde iväg och när vi kom till Snickarhaken i Åhus var det klart väder över havet.

    Men lite sydväst där solen befann sig var det en del moln. Solen balanserade en stund på molnkanten

           

Det blev mer och mer moln och solen försvann helt bakom, några strålar letade sig fram

            

Vi vände tillbaka och norrut och ut över havet var det ljusare och inte så mycket moln.

           

Nu är det kväll. Det har varit en lite tung dag då det är ett år sedan idag som min far dog. Saknaden är så stor och jag känner en stor tomhet. Även om jag vet att han har det bättre nu och slipper uppleva detta tuffa år vi har med coronan.  Ha en skön kväll. Kram på er

Av Eva Meijer Mattisson - 21 november 2020 09:56

Vi hade lovats en solig och fin dag igår. Vi beslöt oss för att gå upp tidigt och köra till havet för att se soluppgången. Men när vi vaknade 6.15 så var det -1,9 och det hade snöat och haglat på natten så det var halt väglag. Så vi blev hemma.

Vi bestämde oss för att köra och uppleva solnedgången istället. Men det blev lite osäkert på dagen, det blev inte bara klart väder som de lovat, vi fick både regn och hagel mitt på dagen. Men lite senare på eftermiddagen klarnade det upp igen. Perfekt med lite fuktiga moln och sol. Förväntningarna steg för att det skaulle bli en färgrik vacker solnedgång.

Vi körde till Bosarpssjön och var där en timme innan solen skulle gå ner.

Nu kommer det bilder som är tagna under denna timme. Det skiftar en del.

                                           

Mörkret började lägga sig och färgerna mattades av så vi körde hemåt igen, nöjda och glada.

Trevlig helg på er. Kram

Av Eva Meijer Mattisson - 16 november 2020 15:25

Idag körde vi till Vårhallen i Simrishamn. Det var så skönt. 10 grader och solen lyste. På väg ner så var det molnigt men solen började göra försök att komma fram.

   

När vi väl var framme sken solen och värmde så gott.

                               

När vi sen körde hemåt så mulnade det på men solen lyste över Kivik.

 

Solens sista strålar för dagen lyste på några träd och buskar innan det blev helgrått.

     

Tur man har havet och naturen att komma ut till nu i de starka restriktioner vi fått.

Ute kan man ju vara. Ha det så bra alla, Kram

Av Eva Meijer Mattisson - 15 november 2020 08:25

Denna vecka har varit lite jobbig. Jag blev sjuk i tisdags med corona symtom. Så jag testades i onsdags. Jag orkade inte göra något så jag satt en del vid köksbordet och studerade fåglar.

Redan på tisdagseftermiddagen innan jag blev sjuk så såg jag sidensvansar i ett träd några hus bort.

   

Men utanför fönstret så badade pilfinkar och gråsparvar.

   

Men i mitt tycke den sötaste var denna rödhake

 

I fredags mådde jag inte bra men igår lördag så kändes det mycket bättre, solen sken lite på eftermiddagen, alldeles lungt och ca 8 grader varmt. Jag kände att jag ville ha luft men inget ansträngande. Vi beslöt oss för att köra till havet.

Vi körde upp om Maltesholms slott och längst upp på Höge väg var där fortfarande gula löv kvar.

   

Vi körde till Nyagrop och solen lyste lite svagt.

                     

Efter en skön stund åkte vi hemåt igen med en liten omväg.

 

Solen var på väg ner.

       

Vi kom hem och åt en god kalkonmiddag. Sen satte vi oss i tv soffan och då kom beskedet.

Jag har inte Corona. Så lättad och glad.

Förmodligen är det biverkningar på influensasprutan jag tog i lördags, jag har hör flera stycken som blvit sjuka av den.

Ha nu en härlig söndag. Kram.


Av Eva Meijer Mattisson - 7 november 2020 10:33

Vi har haft många dagar med gråmulet väder och en del blåst.

Igår så sa de att det fanns solchanser längs ostkusten. Vi längtade efter sol så vi beslöt oss för att köra till Åhus. Det var mulet när vi körde men när vi kom till Everöd så stack solen fram mellan molnen och lyste på några träd. Samtidigt som det var dimmigt på åsen.

 

Himlen blev blåare och blåare när vi närmade oss Åhus och när vi kom fram var det nästan klart. 

           

Vi fick en skön stund i solen, jag var nästan lite besviken för jag önskdea lite skyar som skulle kunna få färg vid solnedgången. 

Plötsligt så drog det ut moln över havet innefrån land. Solen gömde sig bakom molnen men lyste emellanåt genom molnspringorna.

       

Det blev att solen försvann helt och det blev gråblått på himlen av moln. bara några ljusa stråk längst ut mot horisonten.

                   

Så kan det gå på kort tid. Inte mycket till färg men vackert ändå. Och vi fick en skön stund i solen innan den försvann.

Från bild 1 från Åhus till denna sista var det ca 1,5 timme. Stor skillnad.


När vi gick där i solskenet på stranden kom det två fåglar precis framför mig och landade ca tre meter ifrån mig. Vad var det hann jag tänka. De såg ljusa ut men när de landat såg jag att de hade lite färg och jag kände inta alls igen dem. Jag tog några bilder och har fått reda på att det är snösparv vi såg. Kul, det är första för mig.

   

Ja en skön eftermiddag blev det trots allt.

Ha en bra lördag. Kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 5 november 2020 11:14

Igår så satt vi och följde valet i Usa på förmiddagen. När vi sen satt och åt lunch kände vi för att komma ut en stund så vi skulle bli pigga. Sagt och gjort vi åkte ut. Först till Maltesholm, där hade många löv fallit i bokskogen men närmast slottet så var där fler löv på träden och de lyste så gult.

 

När vi vänt och körde nerför igen så såg jag att solen var på gång att lysa så jag väntade en stund och plötsligt så lyste solen skarpt på träden så färgerna kom fram.

    När vi kom ner i skogen igen hade solen försvunnit .

  Vi kom till Degeberga och en av mina favoritplatser. Jag hade tur med ljuset igen.

   

Efter en stund kom vi till Nyagrop och då var solen under moln men kom fram en stund. Det var lite dis över land.

       

Vi åkte sen till Friseboda.

 

                 

Vi körde hemåt och solen gick ner när vi var vid Kärrfästorna. Det såg ut som det brann. Men väldigt vackert!!

     

En skön tur blev det och skönt med lite frisk luft. Idag har det blivit en tur i Stackedala med en kompis. Många träd var bara så många löv har fallit i blåsten i natt.

Ha en bra dag, Kram på er!!


Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards