evamm

Alla inlägg under augusti 2020

Av Eva Meijer Mattisson - 31 augusti 2020 12:22

Igår gjorde vi en tur till Bjevrödsdammarna. Det var lite vatten i dammarna och det duggade lite när vi kom dit. Vi började gå rundan genom skogen till spången längs med Kvesarumsån. Men vi fick vända tillbaka igen för spången var avstängd för den var i dåligt skick.

Jag tog en bild längs stigen.

 

Vi kom tillbaka till dammarna.

   

Och sen gick vi en runda där de har gjort vid spången.

     

Och när vi kom tillbaka sken solen och det var fina speglingar.

                   

Vi åkte till Ringsjön och gick en runda där.

     

När vi satt på en bäng vid en platå såg jag denna tavla.

   

Vi gick tillbaka igen, då hade det blivit lite skarpt ljus över skön. Solen sken och det var lite mörka moln.

     

Ute på sjön var där Hägrar, både gråhäger och ägretthägrar.

Jag lyckades fånga en gråhäger när hen fick tag i en liten fisk.

 

Det var väldigt lite vatten här oxå så de promenerade på botten.

Härlig stil.

 

Gråhägern befann sig rakt mot solen så det blev lite siluttbilder på den.

Jag avslutar med en bild där både en ägretthäger och en gråhäger är med. Bonus med en svanfamilj i bakgrunden.

 

Sen var det dax att gå till bilen för det började regna.

Ha en bra måndag alla. Kram

Av Eva Meijer Mattisson - 30 augusti 2020 11:30

Vi har haft några dagar med regn nu. Men igår eftermiddag så klarnade det upp lite grann. Vi beslöt oss för att köra till havet en stund.

Det var en del mörka moln i början av utflykten.

 

Men det klarnade upp mer och mer.

 

Vi körde om Pulken för att se om där var några Tranor men de lyste med sin frånvaro. Vi såg istället en ståtlig Stork.

     

Vi kom till Nyagrop och det var så varmt och skönt. Det var lite moln norröver men söderut var det bara små molntussar.

                   

Vi körde hemåt igen efter en skön stund.

             

När vi kom vid Höge väg så kom där ett gäng Dovhjortar springandes över vägen .

     

Ha en bra söndag. Kram på er alla.




Av Eva Meijer Mattisson - 24 augusti 2020 07:48

Helt plötsligt igår kväll så kom vi på att köra ner till Nyagrop. Det tornade upp sig lite häftiga moln. Och jag gick in på vädersidor och såg att det kunde komma en lätt skur vid 19 snåret och att det kunde vara åska ute på havet.

På väg ner till havet fick vi se vackra vyer, Skarpt solljus skapades då det var hotfulla moln runt solen.

       

   

Vi kom ner till stranden. Det var ett mörkt moln över oss.

Jag gick ner mot stranden.

 

När jag tagit denna bild öppnade sig himlen så jag fick gå tillbaka mot bilen då såg det ut så häri nåt land.

 

Jag satt i bilen en stund och torkade upp.

Plötsligt så lyste det en skarp dubbel regnbåge.

               

Regnbågen syntes en lång stund , den försvann inte förrän jag hade hunnnit ner till stranden igen.

Det blev ett läckert ljus och man såg hur det regnade över havet.

     

Molnet förvandlades och såg nästan ut som ett Ufo.

 

Molnet förändrades hela tiden i både färg och form.

       

Det blev ett färgat moln söderut oxå.

 

Vi körde hemåt och då kom det en trana flygandes framför oss.

 

Himlen hade ett vackert ljus i Borrestad.

 

Vi kom hem nöjda och glada. Sömnen blev det sämre av, jag blev lite uppspelt av upplevelsen och kunde inte koppla av. Ni får ha en bra dag. Kram på er.

Av Eva Meijer Mattisson - 18 augusti 2020 11:40

Idag gick jag upp tidigt och åkte upp på Linderödsåsen, Det var lite dimmigt och disigt så jag hoppades på till häftiga bilder med dimma och ev lite lätta solstrålar i dimman. Även att det skulle vara lite sjörök över vattnet på sjöarna.

Det blev inte riktigt så. Man kan ju inte få allt. Jag fick dimma på åkrar och lite dis vid sjöarna.

 

Vi stannade till vid Brostorp där det var lite disigt.

     

Vi åkte vidare till Bosarp där var det mindre dis men lite var det.

       

Solen började lysa några minuter och det blev ett vackert ljus. 

               

En man kom ut på bryggsan och gick med raska stek ut på kanten och dök i.

 

Och det blev lite plask.

 

Vi körde hemåt igen och stannade till vid en damm.

 

Dimman låg kvar över ängarna.

       

Vi stannade till vid en damm till utanför Linderöd.

   

Vi åkte ner mot Sätesholm från Sätaröd.

     

Nu lyser solen igen och det lär bli en varm dag. Tror jag håller mig i skuggan.


Av Eva Meijer Mattisson - 14 augusti 2020 09:58

Igår gjorde vi en liten Österlentur. Vårt mål var att se om ljungen lyste lila på backarna runt Brösarp. Tyvärr har torkan nog slagit till för det var inte så mycket färg. Något lite lyste men inte de stora fält som ifjor. På ett ställe kan man se lite lila färg.

 

Bönderna har bråttom med att tröska etc. Överallt såg man dem igång och balarna låg oå styckena.

   

Ett mål till hade vi med utfärden och det var att plocka Gladiolus på ett fält i Lunnarp, samma fält där det var tulpaner i våras.

           

Det blev en vacker bukett med blandade färger.

     

Vi körde till Brantevik och fler balar såg  vi.

   

Vi satt och åt vår medhavda lunch och hade denna utsikt

 

Färden gick sen vidare mot Kivik

         

Vi hamnade sen vid Brösarps södra backar.

 

Jag fick till två bilder på  en bevattning, där det blev lite regnbåge. Lite vattenkonst.

   

Jag vill önska er alla en riktigt trevlig fredag och helg. Kram på er.

Av Eva Meijer Mattisson - 2 augusti 2020 10:29

Igår hade vi en varm och skön dag. Vi bestämde oss för att åka till Vårhallen vid Simrishamn på kvällen för att uppleva solnedgången där. 

Det var lätta skyar på himlen redan när vi körde dit så hoppaet fanns att det skelle bli en fin kväll. Och det blev en vacker och lugn kväll.

                     

Månen dök upp lite blekt bakom stenblocken .

                           

En romantisk kväll blev det nog för detta par som syns på nästa bild

 

En mysig kväll blev det och kul att vi kunde fortsätta med vår tradition att åka dit en sommarkväll varje år. Det har vi nämligen gjort några år nu.

Kram på er och hoppas ni får en trevlig söndag.  

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards