evamm

Alla inlägg under oktober 2020

Av Eva Meijer Mattisson - 30 oktober 2020 14:44

Ja nu kommer det fler bilder som jag lovade igår. Det blir bilder först från den lilla vägen upp till Kopparhatten och skgen däruppe.

         

Nu blir det bilder nere från Skäralid men inte från dammen utan från omgivningarna runtomkring.

Vi gick längs med bäcken som hade mycket vatten och var omgiven av sprakande höstfärger.

Varsågod och följ med på vår promenad och hoppas att ni njuter idag oxå. Jag förstod att en del gjorde det av gårdagens bilder.

                             

Nöjda efter en härlig dag så bar det av hemåt. Bitvis på en väg kantad av vackra färger.

   

Ha en bra fredag och en trevlig Allhelgona helg. Själv ska jag på söndag gå på minnesgudtjänst för min far som dog i november ifjol. Kram på er!!


Av Eva Meijer Mattisson - 29 oktober 2020 08:13

Igår visade jag bilder från Kopparhatten på Söderåsen. Idag blir det bilder på dammen nere vid Skäralid. Det var grått , fuktigt och lite duggregn i slutet, vilket gjorde at det blev härliga färger på löven och fina speglingar.

Vi gick en runda runt dammen två gånger.

                                             

Jag hoppas att ni njuter lite av bilderna. Vi njöt jättemycket när vi gick där.

Vi gick längs bäcken ocå och då omringade av vackra träd med mycket färg. DEt blev några fina bilder men de får ni vänta på. Så håll ut. Hi hi.

Kram på er.  


Av Eva Meijer Mattisson - 28 oktober 2020 07:33

Nu är det så vackert i skogen. Vi ville åka till Söderåsen en dag. Men väder prognoserna denna vecka var inte de bästa. De pratade om solchanser på tis förmiddag så vi gick upp tidigt och körde iväg redan kl 8.

Vägen dit var njutbar . Så vackra träd överallt. Vi var framme strax innan kl 9 och körde direkt upp till Kopparhatten. Där är det lite dåligt med parkeringar och det är ju höstlov så vi var rädda för mycket folk. Det har aldrig varit så lite människor där. Det var grått i loften och lite fuktigt. Löven lyste upp.

     

Det kom upp dimmoln ur bergskrevorna och det låg dis över skogen.

            

   

Vi gick ner till utsiktsplatsen där man ser dammen uppifrån.

                     

Och sen bar det uppför igen.

     

När vi var nöjda däruppe körde vi ner till Skäralid. Ni får en bild som smakprov därifrån. Men fler får ni vänta på.

Ha en bra dag alla, kram.   


Av Eva Meijer Mattisson - 26 oktober 2020 07:46

Igår så var det en mulen dag. Vi hade hoppats på lite sol men det var inte många sekunder den visade sig. Vi hade planerat att köra ut en stund för att beundra de vackra färger vi har här i Skåne nu. Och vi körde ändå och det var vackert trots bristen på sol.

Vi startade färden till Maltesholm.

     

Vi körde sen till Sönnarslöv vidare mot Huaröd.

       

Färden gick vidare mot Hörröd och sen Agusa och till Christinehof.

       

Vi stannade till vid slottet en stund.

 

Färden gick sen vidare till Vallarum, Långaröd och Önneköp

       

Färden gick sen till Bus och Bönhult innan vi kom fram till Killhult.

           

Och efter Killhult bar det hemåt.

 

Det blev några mils körning i ett vackert landskap. Många stopp blev det men det kunde blivit stopp hela tiden för överallt var det vackra vyer. En tur som normalt kanske tar en timme tog 2,5 för oss.  Tyvärr så lovar de mycket moln och lite regn kommande vecka. Vi har tänkt göra en utflykt till Söderåsen innan alla vackra löv faller. Vi får se hur det blir.

Ha en bra dag. Kram på er!


Av Eva Meijer Mattisson - 23 oktober 2020 16:11

Igår så var jag en tur i Maltesholm och det börjar bli fina höstfärger där.

     

Så idag när solen sken ville jag köra upp till Liarum och se hur det var där. När jag kom upp så hade det blivit mycket moln så jag fick vänta in solen. Den lyste några minuter åt gången. Det blev skarpt ljus då det var ganska mörka moln. Väldigt vackert var det.

               

När jag gick på banvallen mot skogen kändes det som att jag gick rakt in i höstens underbara färger.

         

På nästa bild så ser man tydligt att det var molnigt och att solen lyser då bara på en del träd.

         

Jag körde på den lilla vägen mellan Liarum och Sätaröd. Det var så underbart vackert. Återigen så fick jag vänta in solen.

           

Ja det var otroligt vackert där när solen sken . Jag fick vänta in den många gånger då molnen hopade sig mer och mer. Nu i eftermiddag har det regnat lite grann.

Ha en trevlig fredag gott folk. Kram på er!!!

Av Eva Meijer Mattisson - 17 oktober 2020 10:32

Igår morse var jag i Kristianstad i ett ärende .På vägen hem körde vi på Nävlingeåsen. Redan i Skepparslöv var det vackert.

         

Längs vägen sen så var det många vackra höstfärger på träden.

                       

Ni får ha det så bra. Här är det soligt idag så det blir kanske en liten tur i eftermiddag. Kram på er.

Av Eva Meijer Mattisson - 15 oktober 2020 10:45

Igår hade vi en rejält blåsig dag. Prognoserna var att det skulle blåsa mer söderut och att det skulle vara nordostliga vindar. Vi beslutade oss för att köra till Vårhallen för att kolla på häftiga vågor.

Och ja det var vågor och det ganska rejäla med mycket stänk och skum.

Vi stannade till vid Vitemölla först.

   

   

Sen kom vi till Vårhallen och där var det ännu vildare hav.

         

När jag stod på stenhällen till höger på nästa bild så kunde man inte stå stilla vinden tog i en.

                   

Efter några timmar i Vårhallen körde vi söder om Simrishamn mot Brantevik. Där brukar man kunna gå på stenhällarna men stundtals så syntes inte dem.

   


 

Bilderna visar ett vilt hav men det kändes som att det var ännu blåsigare än vad bilderna visar. Vi hade ju vågor  runt om oss så känslan blev väl starkare. En härlig dag men det tog på krafterna. Blåsten gjorde att man blev trött i huvudet. Kram på er alla!

Av Eva Meijer Mattisson - 13 oktober 2020 11:37

De sista dagarna har jag varit ute på några turer och beundrat vackra höstfärger.

En dag gick jag längs kärleksstigen vid Vramsån. Men först var jag vid Tollarps kanske vackraste träd just nu. Tycker de är så vackert mot längan.

        En dag körde vi en runda genom Huaröd och sen småvägar mot Harphult och Råby innan vi så småningom kom till Killhult och hemåt.

       

Igår så körde jag upp till Liarum .

           

Sen hamnade jag i Brostorp. Där hade det blivit mer färg på träden. Och de speglade sig så vackert i det lugna vattnet och då upplevs det ju som ännu mer färg.

                       

Jag körde sen genom Årröd och stannade till vid bron.

 

Jag stannade till vid bron på Anne- Marie Åbergs väg oxå.

 

Ja som ni ser så har vi höstfärger även om det inte är meteorologisk höst. Det börjar bli väldigt vackert och jag älskar höstens färger.

Tack för idag, kram på er.



Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2020 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards