evamm

Alla inlägg under december 2019

Av Eva Meijer Mattisson - 29 december 2019 06:48

Igår hade jag tänkt åka till havet för att uppleva soluppgången. Det är så länge sedan jag gjorde det för vi har ju inte haft sol de sista månaderna. Men lite förkylningar satte stopp. Vi hade sovit för dåligt så vi orkade inte. Tråkigt nog för det var en vacker morgon med fina färger.

Vi tog det lugnt och fram mot lunch så körde vi ner till Haväng för det var soligt och nästan vindstilla och någon minusgrad, gjort för en promenad på stranden. Och det blev en skön stund.

                                   

Det blanka på stranden är is och  lite istappar fanns så lite vuinter har vi nu hi hi.

                 

En skön stund blev det men det tog på krafterna så när jag kom hem sov jag en timme. Nu hoppas jag bli piggare igen till nyår. Ha det bra alla, Kram

Av Eva Meijer Mattisson - 15 december 2019 19:10

Idag har det regnat, blåst och varit kyligt. Inne har det varit mörkt. Vi längtade efter ljuset och när vi tittade på väderapparna såg vi att det skulle kunna bli lite mindre moln strax innan solnedgången. Vi bestämde oss för att köra ner till Åhus och Snickarhaken där man kan se solen gå ner på vintern när solen går ner tidigt. Trots att det ligger på Skånes ostkust. Men där är en vik in så det blir mot sydväst man ser.

Det regnade en del i början. Det gick lite vågor trots att det skulle vara sydvästliga vindar men det var mer sydostliga.

Vindarna var kalla och eftersom det regnade i början var det kallt, tur vi var rejält påpälsade. 

Det blev vackert, oftast är det skoj att fotografera vid dåligt väder då det blir mer dramatiskt.

Det var dock svårt att ta bilder idag då det blev vått på linsen och på några bilder syns det .

Norr över var det mörkt blått på himlen.

               

Men söderut så var där en smal strimla ljust sken från solen. Och några minuter så lyste den.

                                 

Nu när jag sitter här i soffan med datorn och skriver inlägget blåser det ännu mer och regnet piskar emellanåt på fönstret. Känns skönt att sitta inne nu. Men det var ändå skönt att vara ute vid havet i trekvart.

Kram på er.

Av Eva Meijer Mattisson - 10 december 2019 18:46

Idag har vi haft sol nästan hela dagen. Vi åkte ner till Åhus i eftermiddag för att njuta av solnedgången. Och det blev en vackert och fin solnedgång. Vi möttes av ett rosa skimmer.

    Månen hade stigt upp och lyste vackert. Samtidigt som solen gick ner.

                                       

När mörkret började lägga sig vände jag hemåt och då såg jag månen igen som speglade sig i vattnet mot vassen.

         

I förmiddags var jag i Stackedala och gick och då fick jag se ett fenomen. Håris. Det bildas när fukt tränger ut ur vattenindränkta trästycken vid temperatur strax under noll.

       

Ha en bra Nobelkväll och kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 1 december 2019 20:28

Ja nu är jag tillbaka igen. Av olika anledningar så tappade jag lusten att fotografera. Disigt och regnigt väder hela nov. Tiden har inte räckt till och det beror  bl.a på att min far varit väldigt sjuk och varit mycket på sjukhus. Till sist orkade han inte mer utan avled den 22 nov.

Men idag var det lite sol och efter att vi varit på tacksägelsegudtjänst så åkte vi till Nyagrop. Det hade blivit en del skyar på himlen som delvis skymde solen. Men det blev väldigt vackert och väldigt rofyllt.

Och det blev en hel del bilder.

Söderut var det ett ljust gult sken.

        Norröver mot Åhus var det blåare.

   

Mörkret började lägga sig och det blev mer färg. Samtidigt så mulnade det på och det blev rejäla moln.

                         

Det blev ett svagt rosa sken i horisonten

       

Inåt land blev molnen röda.

 

Det såg nästan ut som att det brann.

      Innan mörkret la sig vände vi hemåt och jag tog en sista bild  

En härlig eftermiddag blev det och kul att blogga igen 

Tack och kram på er.



Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

RSS


Skapa flashcards