evamm

Alla inlägg under juni 2019

Av Eva Meijer Mattisson - 27 juni 2019 10:55

Efter rekordvärme igår på dagen så körde vi till Åhus senare på kvällen. Jag hoppades på en vacker himmel. Solen går ju tyvärr inte ner i öster så själva solen såg vi ju inte över havet.

När vi var på väg ner så tornade en del moln på himlen men det var i fel väderstereck.

 

Men hoppet om lite moln levde kvar då jag såg en del skyar och småmoln på rätt håll.

När vi kom dit så var där ett lite större moln. Och under kvällen så dök det upp ännu fler.

                Något som var skoj var att det var sex stycken knölsvanar och simmade runt , åt och de såg ut till att njuta av den sköna sommarkvällen. Lite senare anslöt sig den sjunde svanen oxå. Det blev många bilder på dem och nu bjuder jag på en del.

                                     

En skön kväll fick vi. Idag är det lite kyligar men jätteskönt. Kunde bli mellan 20-25 grader och då trivs jag bättre.

Ha en skön dag alla därute.


Av Eva Meijer Mattisson - 22 juni 2019 18:39

Både igår och idag så har jag tagit lite bilder.

Traditionsenligt så körde vi ner till Nyagrop efter att vi firat midsommar i Degeberga.

     

Vi var mätta och belåtna efter grillning och jordgubbstårta hos svägerskan så vi tog inte närmsta vägen hem. Det hade bildats lite moln på himlen och det gjorde det med gämna mellanrum hela dagen. Emellanåt så kom det rejäla skurar.

   

 

Idag så var det något kyligare men mer sol och mindre moln. Vi kände för att köra en tur. 

 

Nästa bild så är det Ivösjön

   

Vi hamnade så småningom i Harasjömåla. Det hade vi inte alls planerat men det blev hur fint som helst. Vacker natur och härligt väder..

     

På nästa bild sitter Ronny och njuter efter att vi ätit medhavd matsäck.

 

Och vackra vyer hade vi där. Som på de tre följande bilderna.

 

   

           

Överallt så var där Näckrosor. 

         

Ha en skön fortsatt helg alla. Kram på er!!

Av Eva Meijer Mattisson - 13 juni 2019 18:49

Efter att jag varit hos frissan och Ronny hos tandläkaren så satt vi och slöade lite innan vi hade tänkt att gå ut och jobba lite i trädgården. Men så bestämde vi oss hastigt för att strunta i allt arbete här hemma och istället köra ner på Österlen en runda. Det var så länge sedan vi gjorde en längre utflykt men nu mår Ronny bättre så nu var det dax.

Vi var ute efter lite vackra blomfält och vi visste att det växte prästkragar vid Gärsnäs så vi landade där först.

       

Vi körde sen till Simrismarken mellan Brantevik och Simrishamn. 

             

När vi gick där så fick jag syn på en häger som kom flygande och sa  det till Ronny. Var då sa han.

Du ser den stocken som ligger mellan träden som liknar en säl. Den flög förbi där och satte sig på en sten bredvid.

     

Ja nu ser jag den sa Ronny. Vi smyger oss fram en liten bit. Jag tittar i kameran och ser att stocken rör sig.

DET ÄR JU EN SÄL utbrister jag. Nej du skojar sa Ronny. Den rör ju på sig sa jag. Vi smög oss lite närmare och då såg Ronny oxå att det var en säl.

   

Den tittade lite på oss och efter en stund dök den ner i vattnet och simmade. Ibland tittade han upp.

 

Jag misstänker att det var två stycken för vi såg rörelser i vattnet och huvudet stack upp på lite olika ställe. Men aldrig samtidigt .

Vi åkte vidare till Vårhallen.      

Sen for vi vidare uppför backarna mot Svinaberga och där såg vi lite Vallmo.

   

Och till slut så hittade vi lite Blåklint oxå ner mot Kivik

     

En härlig dag hade vi. Varmt och gott och mycket vackert såg vi.

Imorgon blir det skolavslutning och sen får vi väl ta tag i trädgården igen. Gräset växer som bara den och även ogräset. Ha en bra kväll. Kramis!!


Av Eva Meijer Mattisson - 8 juni 2019 14:27

I morse gick jag upp tidigt kl 2:50. Meterologerna hade lovat sol och fint väder så vi åkte till Nyagrop för att uppleva soluppgången. Det var klart och fint oxå när vi körde iväg. Men efter en knapp km så började det bli dimmigt och det var det emellanåt hela vägen.

Så här såg det ut när vi kom till Olseröd.

 

Och när vi kom till havet så var det disigt där oxå.

     

Men vi fick se soluppgången. Ser ni den lilla pricken på nästa bild.

                  När vi körde hemåt igen så stannade vi till på några ställen. Det var vackert lite överallt. Solen skymdes dock delvis av dimman.

         

Vi körde inom till Kalles damm och där låg det vacker sjörök.

           

Vi kom förbi Blodklöverfältet och jag hoppades på att den tidiga morgonsolen skulle lysa på fältet men tyvärr så gömde solen sig bakom dimman. Men två hjortar var där.

 


Ha en bra pingsafton kväll. Själva ska vi avnjuta en god middag eftersom vi faktiskt firar silverbrölop på självaste pingstafton. Kram på er alla.    


Av Eva Meijer Mattisson - 7 juni 2019 19:28

Idag så var vi på C4 shopping och handlade och runt hela parkeringen så växte det sommarblommor. Det lyste så vackert.

Lite midsommarkänsla fick man.

     Som det ofta brukar bli så körde vi inte direkt hem så det blev en tur ner till Åhus.

       

Som ni ser på förra bilden så var där svanar. Ett par simmade så fint bredvid varandra.

 

Ett annat par höll till en bit bort vid stenarna.

 

Plötsligt flög en av de två upp och mot de två vid stenarna. Ett himla liv uppstod.

       

Och till sist så blev det en svan med två huvuden och tre vingar. Eller?

 

Vi åkte vidare och vi såg en del vackra vyer.

   

När vi kom vid Borrestad så lyste det rött på ett fält. Klöver tänkte jag. Och visst var det klöver men inte vanlig klöver utan Blodklöver fick jag reda på av en vän. Vackert var det. Tyvärr så var det mulet och lite mörkt i luften , blir det lite bättre ljus en dag så åker jag nog dit igen.

             


Jag vill med nästa bild önska er en trevlig pingst. En mobil bild jag tog igår på torget i Tollarp.

 

Av Eva Meijer Mattisson - 5 juni 2019 15:31

Igår åkte vi upp till Brostorp och det blev en hel del bilder tagna. Det var ju så vackert.

Redan på väg dit så blev någon bild tagen.

   

Och jag visar tre bilder till från dammarna.

            Vi körde sen mot Bosarp och då såg vi denna fina damm. Vi har varit där förr och hoppades på att Rhododenronbuskarna skulle vara i full blom. Tyvärr så var de inte det men vackert ändå.

             

Längs vägarna så blommar Lupinerna för fullt nu.

   

   

Opps här var det visst ett övergångsställe.

     

 

         Ha en bra onsdagskväll och en trevlig nationaldag imorgon.



Av Eva Meijer Mattisson - 4 juni 2019 19:37

Vi kan inte för tillfället göra några längre utflykter pga av hälsoskäl. Men vi kände att vi fick ge oss ut något för att bli piggare. Så vi körde upp till Brostorpsdammarna och gick runt dessa. Det var så lugnt och skönt. Solen sken och ca 23 grader. Träden speglade sig så fint i vattnet. Det var så vackert vart jag än tittade. 

Så vackert så jag vill bjuda det på er oxå.

                                     

Ha en bra kväll alla. Och kram på er.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards