evamm

Alla inlägg under augusti 2014

Av Eva Meijer Mattisson - 31 augusti 2014 17:11

I förmiddags var det mörkt och molnigt. Kändes som en trist dag låg framför oss. Jag hade hört på väderprognosen att det skulle bli mycket regn i Skåne, det var bara Österlen som skulle klara sig.

Vi bestämde oss för att köra dit. I Sönnarslöv började det regna lite grann, men mot Österlen till lyste det ljusare på himlen.

När vi kom till Nya grop så var det ganska mycket moln men uppehåll. Det  blåste lite så vågorna gick höga.

 

Stenshuvud i bakgrunden.  

 

Åhus i bakgrunden. Ser ni hur havet äter upp stranden. Stor skillnad på ett par veckor. Brant kant ner i vattnet.

Och vi klarade oss från regnet.

 

Färden gick vidare till Haväng. Skulle vi klara oss från regn här?

 

Rejäla busiga vågor var det här.

 

 

När vi gick tilbaka till bilen så såg jag denna vackra vy. Och vi klarade oss fortfarande från regnet.

 

Färden gick vidare mot Stenshuvud. Fart i vattnet kan man väl säga var det här. Regn?

 

 

Trots att det var ljusare i luften här så kom det 2 stänk uppifrån, men det var allt vi fick på oss. Däremot när vi satt i bilen kom det några stänk, men det vara bara lite. Men vi såg på sina ställen att det hade regnat rejält.

När vi körde hem stannade vi till i Kivik och tittade på Brutus Östlings vernissage på jättefina fågelbilder. Han är i världsklass på att ta bilder på fåglar. Till sist blev det en härlig dag.



Av Eva Meijer Mattisson - 26 augusti 2014 11:27

Ja igår var det en lång dag då man gick och väntade. Lite orolig var man oxå.

För att komma ifrån det lite så gick jag en runda längs Vramsån. kärleksstigen som den kallas. Lämpligt namn en sådan dag. Vädret var lite halvklart. Träden är ju stora där och det blir ganska mörkt, men när solen lyste skapades det gröna ljuspunkter. Jag fokuserade på det denna dag.

Men först ett motiv som är klassiskt härifrån.

 

 

Skuggorna i vattnet skapar liv i bilden. Det fick man lära sig på fotoutbilningarna jag har gått. Det ska inte vara ett vattnet utan att det händer något i det. Likadant men himmel. Men ibland kan man inte trolla.

 

 

 

 

Nästa bild tycker jag man ser ett hål och tittar man sen i hålet så bildar stenarna och gräset( Mustach) i hålet ett ansikte.

Mycket fantasi

 

Nästa bild var med på Tv 4 vädret igår. Jag skickade in fel bild visade det sig.

 

Denna bild hade jag tänkt mig. Men det blev ju bra.

 

 

 

Ja vad var det nu jag väntade på, det har ni nog förstått. Jag blev farmor i gårkväll till en lite go kille.

Grattis till er hela familjen Meijer.


Av Eva Meijer Mattisson - 25 augusti 2014 12:07

Ja som ni såg i mitt förra inlägg så gick ju Felicia runt med en stort svart kamera och tog bilder både ute och inne, så som farmor gör ibland. Idag tittade jag på bilderna. Kameran är ju lite äldre så den har ett stort compact flash minneskort och till det är där ingen kortläsare på datorn så jag fick leta upp en kabel som jag fick koppla.

Men när jag tittade på bilderna såg jag några som inte var tokiga för en 3 1/2 åring. Kameran är ganska tung och det blir lätt lite sneda bilder även för en vuxen ibland.  

 

 

 

 

När hon tagit nästa bild sa hon till mig bestämt: Farmor jag har tagit på denna blomma så det behöver du inte göra.

 

Nästa bild är det inte lätt att få skärpa på så den har blivit lite suddig men bilden är charmig ändå. 

 

Ja med lite träning och intresset fortsätter så blir hon nog en bra fotograf. Kram Felicia!


Av Eva Meijer Mattisson - 22 augusti 2014 18:25

Ja en dag när Felicia (drygt 31/2år) var hos mig, så plötsligt sa hon. Har du en stor svart kamera till mig? I vintras fick hon en av mina gamla kompaktkameror och lite då och då har hon fotograferat med den.

Jovisst,jag hade min gamla D70, min första systemkamera som jag aldrig använder. På ett kick lärde hon sig hur man skulle göra med den. Vad månde bliva?

En rosa blomma den ska jag fotografera.

 

Kameran nästan lika stor som loppans huvud.

 

När Felicia gick runt och tog bilder så kunde ju inte jag vara sämre. Lite bilder tog jag oxå.

Äpplena har växt lite sista tiden men tyvärr inte så många som det brukar vara på långa vägar.

 

Plommonen är mogna och goda nu och ganska stora.

 

Felicia plockade hösthallon och la dem på en stol. Bra kontrast på den svarta stolen.

 

 

En, två, tre, fyra hallon, räknade hon till.

 

Felicia upptäckte Blodsdroppens blomma och tog bilder på den, även jag sen.

 

Denna gula blomma lyste så fint.

 

På kvällen blev det väldiga kontraster på himlen. Vackert!

    

En härlig dag som alltid när jag får umgås med denna goa tös. 

Av Eva Meijer Mattisson - 21 augusti 2014 10:01

Idag satt jag och tittade på bilderna från vår semestertripp på Öland. Det blev ju en del bilder tagna. Härlig känsla att tänka tillbaka på sommaren som var. Varmt och gott hade vi ju.

Jag plockade fram lite nya bilder.

Första bilden är från Byrum.

 

Raukarna i Byrum.

 

Det har bildats en trappa upp. 

 

Mycket Ölandssten på Neptuns åkrar. 

 

 

Vik in vid Långe Erik.

 

Kommer det upp en stengroda från vattnet?

 

Fåglar fanns det gott om.

 

       En fin båt vid Kristianopel. 

 

Av Eva Meijer Mattisson - 18 augusti 2014 22:26

Ikväll lyste solen jätteskarpt och samtidigt regnade det. Molnen var väldigt mörka. Då bildades det en jättefin dubbel regnbåge.

Av Eva Meijer Mattisson - 16 augusti 2014 20:54

Idag besökte vi Åhus. Det var en Jaguarträff där. Många fina bilar.

Denna röda var nog min favorit:

 

Men nästa var inte så tokig i heller

 

 

Vi tog en tur ut till fågeltornet oxå. Lite fåglar var där. Försökte fånga fåglarna när de rörde på sig.

 

 

 

Men bland alla änder fick jag syn på denna fågel. Är det en Rödbena?

 

 

 

Naturen är väldigt rogivande där.

 

 

När vi körde hem så stötte vi på Storken på en åker vid Härnestad och där var inte bara en utan 5-6 stycken.

Tredje gången i år som jag stött på storken vilt i år plus att jag besökt storkhägnet i Fulltofta.  Kul tycker jag.

 

Storkarna hade sällskap på åkern av massa måsar. 

 

Av Eva Meijer Mattisson - 13 augusti 2014 22:16

  Efter en lite tung dag så blev jag lite rastlös. Satt här hemma själv och funderade. Jag tog bilen och körde ner till havet och det blev en fin kväll  Det gick lite vågor på vattnet. Solen lyste först från en nästan klar himmel, men sen kom det lite moln som solen försökte lysa igenom och efter det blev det tunna skyar.

Här kommer några bilder från kvällen.

    

 

 

 


 

    

 


 

 

 

    

God natt på er!


Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

RSS


Skapa flashcards