evamm

Alla inlägg under oktober 2021

Av Eva Meijer Mattisson - 26 oktober 2021 09:18

Igår gjorde vi ju en tur till Söderåsen, en härlig utflykt blev det. Jag visade bilder från Kopparhatten igår och lovade ett nytt inlägg från Skäralid. Där var så vackert igår. Vi hade lite sol och lite skugga och jättemycket färg på träden.

Men först börjar jag med en bild på vägen dit. Denna buske låg i sol och skugga runt om. Den lyste verkligen upp.

 

Vid parkeringen och vägen upp till Kopparhatten är det en riktig färgprakt.

   

Även runt dammen mycket vackra träd.

     

Vi gick rundan runt dammen längs bäcken som hade högt flöde. Däremot så hade en del löv redan fallit där.

         

                       

I dammen simmade en knipa runt och det  var så vackra färgkontraster när den simmade i speglingarna av träden.

   

Tack för idag och ha en bra dag, här duggregnar. Kram på er!!


Av Eva Meijer Mattisson - 25 oktober 2021 19:49

Idag hade vi en härlig höstdag, solen sken och bara lite vind. Vi körde till Söderåsen och då först upp till Kopparhatten. 

Mycket färg men det hade börjat bli lite brunt på träden. Det låg lite dis och dimma.

Bjuder här på bilder där uppifrån.

Först bild från vägen upp.

                       

   

Vi gick ner till en platå där man ser Skäralidsdammen uppifrån.

            Vi åkte ner till Skäralid sen och gick där men det får ni inte se bilder från idag. Har ni tur så kanske det blir imorgon.

Ha det bra. Kram på er!!


Av Eva Meijer Mattisson - 24 oktober 2021 12:51

Nu blir det många inlägg här med träd som har så vackra färger. Vi kör ut många rundor nu och njuter. Vi kör, stannar till och går runt och njuter mitt i allt det vackra. Jag får inte nog av det vackra.

Jag bjuder idag på bilder från en tur vi tog i fredags eftermiddag. Vi körde en runda med början i Maltesholm, Huaröd, Harphult,Härröd, Timan  Killhult och hemåt.

Följ med på turen och hoppas ni njuter.

                                                   

Ha en fortsatt bra söndag. Kram på er.

Av Eva Meijer Mattisson - 23 oktober 2021 15:08

Idag hade vi bestämt med en kompis att vi skulle åka till Nyagrop och uppleva soluppgången där. Kompisen hade aldrig upplevt det och det verkade som han blev nöjd. Vi hade frukost med oss och det smakade bra i solvärmen så det det blev att vi stannade kvar en lång stund. 

Det var ganska mörkt när vi kom dit men det var en orangea strimma i horisonten. Det ljusnade och det blev en vacker , harmonisk uppgång, inte sprakande som det kan bli ibland men väldigt vackert!

                                               

Vi körde en extra runda när vi körde hem och stannade till på två ställe för att visa mer vacker natur.

Först stannade vi till ovanför Rallatédalen

      Sen blev det Kalles damm i Degeberga.

     

Vi körde hemifrån 6:40 och kom hem ca 11:45 , En hel härlig förmiddag fick vi tillsammans. Tack P för en trevlig förmiddag.

Kram på er alla.


Av Eva Meijer Mattisson - 22 oktober 2021 08:22

Igår öste fullkomligt regnet ner och även några åskknallar kunde man höra. Men en dryg timme innan solen gick ner så sprack det upp lite grand. Solen lyste. Vi fick för oss att köra upp till Liarum och hoppades på att det skulle bli vackert solljus på de färggranna träden.

Men när vi kom i Sätaröd så började det regna igen, modet skönk. När vi kom till Liarumsdalen var det molnigt. Jag gick ut och tog några bilder för jag såg att träden var vackra. Men det blev inte så bra bilder så jag gick tillbaka till bilen. Precis när jag var vid bilen vände jag mig om och såg att solen lyste långt bort på träden och det fältet växte så jag gick tillbaka igen.

 

Det började lysa på de andra träden också och ganska skarpt

                 

Vi körde hemåt men svängde av mot Sätesholm och då kom solen fram igen.

             

Vi körde hemåt men kom på att köra till Lyngsjö för att se om det kunde bli en färgrik solnedgång. Det var mycket moln men sol lyste så vi chansade.På väg dit så såg vi en liten bit regnbåge

 

Det blev ett vackert soldis på åsen.

   

Liten lucka blev det i molnen så lite solljus sipprade igenom men det blev inte så mycket färg

 

Molnen runt om fick lite färg

     

Vi körde hemåt och stannade till vid Korran.

   

Idag hade vi hoppats på skapligt väder som de lovat tidigare men det regnar och blåser så vi fick ställa in Söderåsen idag också. Ha en bra fredag, Kram på er!!

Vi fortsatte till Vramsån.


Av Eva Meijer Mattisson - 20 oktober 2021 15:10

Detta sista år så har jag tagit många fågelbilder och ibland har jag lyckats bra, tycker jag i allafall.

Jag har ju gjort ett inlägg med komiska bilder på fåglar för någon månad sedan och jag tror jag lovade fler bilder på fåglar då.

Och idag är det tråkigt väder så jag satte mig och kollade mina bilder och plockade ut. Oj vad många det blev. Jag fick välja ett tema och det blev ändå många bilder. Hoppas ni orkar titta. Ta det lugnt och studera bilderna så ser ni hur fina våra fåglar är.

Temat är: På jakt efter mat.

Jag börjar med några bilder där ungarna matas.

     

Steglitsen åt på klintblommorna, det kom en liten flock på 5-6 st satte sig och åt en stund innan de flög iväg.

 

Vi gjorde en utflykt för en vecka sedan och då fick vi syn på en ormvråk med ljus dräkt, han var på jakt efter ett byte och flög iväg med bestämd riktning.

         

En kväll var vi i Ringsjön där var en häger som stod i vattnet. Ifjol när vi var där så fick jag en bild på en häger som fångade en liten fisk men det var på långt håll och syntes inte så tydligt. Denna var på närmre avstånd och jag säger till Ronny: Han kan ju fånga en fisk nu när jag är beredd. Jag tror det gick max 5 minuter så ser ni vad som skedde på följande bilder. Stolt med bytet var han och visade runt fångsten.

             

En stund senare kom det en fiskljuse som också var hungrig, den ryttlade i luften och dök ner men fick inte napp så den flög iväg igen.

 

 

     


I år har vi många rönnbär på vårt träd. Jag satte upp ett mål att få till någon fin bild där en fågel plockade ett bär och åt.

Det har suttit både koltrast och björktrast i cypressen bredvid och tittat mot rönnen men de satte sig inte och äta. Det brukar vara de som glupskt äter upp alla.

   

Många småfåglar är i trädet men de äter inte av dem. Men vackra bilder blir det.

                 

Bergfinkar har vi många i år och de äter lite av bären men tar sällan hela bär men en dag lyckades jag fånga det på bild.

 

En dag kom det en stare och satte sig i toppen på trädet men den luktade bara på bären 

   

Men en dag åt han ett bär men jag fick inte med det på bild.

   

Men så plötsligt händer det. Jag stod på trappan och spanade för jag hade sett att det var rörelse i trädet. Då kom det ca 8-10 starar och satte sig på olika platser i trädet. Jag fokuserade på en fågel och då mina vänner så nådde jag mitt mål.

     

De tre bilderna blev inte så pjåkiga. Sista bilden har jag fått mycket fin respons på. Nu har jag satt ett nytt mål och det är att få en bild på där en fågel har plockat ett bär och där bäret är luften innan den fångar det i näbben och sen äter det. Svårt och det krävs enormt tålamod och mycket tur, Vädret bör ju också vara med mig så jag kan vara ute. Målet har jag men när och om jag når det kan ta några år. Vi får se.

Hoppas ni gillat bilderna och orkade titta på så många bilder. Kanske blir det fler inlägg på fåglar. Vem vet.

Ha en trevlig lillördag och kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 16 oktober 2021 11:00

Igår skulle vi kört till Söderåsen men några olika faktorer som ryggont, regn, blåst och att jag såg en film därifrån och det inte hade blivit så mycket höstfärger gjorde att vi stannade hemma. Men på eftermiddagen så klarnade det delvis upp och solen lyste.

Vi beslöt oss för att köra en runda och stanna till vid några ställe med lätta promenader som min rygg klarade av.

Vi stannade först till vid Österslöv hamn.

       

Ser ni skarven som kom flygande framför kameran


 

Färden fortsatte över Arkelstorp och sen till Vånga.

                       

Vi stannade till vid en rastplats där man har utsikt över Ivösjön.

     

Vi kom från Bäckaskog mot Fjälkinge och där svängde vi av mot Åhus och hamnade vid ett blåsigt men soligt Äspet.

 

Vi körde hemåt och kom förbi Lyngsjö.

     

En härlig tur blev det, men det var lite kyliga vindar. Ha en bra helg alla. Kram på er!!!


Av Eva Meijer Mattisson - 14 oktober 2021 10:00

igår onsdag hade vi ärene både i Kivik och Ystad så det blev en liten härlig utflykt. Dett var perfekt fotoväder. En del moln men även sol. Det blir så vackert  när man ser både sol och skugga på bilderna. Det blev en del bilder tagna.

Många vackra vyer bjöds vi på

 

  

Vi kom till Vallösa där det är vackra böljande fält.

   

Vi besökte Vallösa kyrka där Ronnys mormor ligger begravd.

Jag stod vid bilen och väntade på Ronny när han var på toa. 

Plötsligt ser jag en ljus fläck på ett fält där resten låg i skugga. Jag tog kameran och tog en bild. Solens ljus spred sig mer och mer för att plötsligt bli skugga igen. Efter en stund så lyste solen mycket på fältet igen för att bli mindre och mindre igen och till sist blev det en liten ljusfläck igen som liknade den första.

               

Som jag skrev innan så bjöds vi på både solljus och skugga och det syns tydligt på följande bilder.

             

Vi kom så småningom till Fyledalen utanför Tomelilla där hösten syntes mer. 

   

Vi satt och fikade med dessa vyer som utsikt.

       


Vi körde hemåt och precis utanför Fyledalen satt det en ormvråk på ett stengärde. Ronny stannade till en bit ifrån och jag rullade ner bilrutan och fick till en serie bilder när den flög iväg.

       

En skön dag blev det. Och extra skoj var det att göra en längre utflykt. Flera månader sen sist.

Ha en bra dag Kram på er


Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards