evamm

Alla inlägg under februari 2019

Av Eva Meijer Mattisson - 27 februari 2019 19:03

Efter ett träningspass i förmiddag kände jag att jag ville vara ute i eftermiddag. Det var ca 12 grader, solen sken och lite vind. Vi bestämde oss för Knäbäckshusen Vi räknade med att där var lungt eftersom vindarna var västliga och som ni kommer att se på några bilder så ligger stranden en bit ner.

På vägen dit stötte vi på en liten gås som flög in till vårens hänge.

 

På väg ner till stranden.

   

Och på en trappa som går ner till stranden tog jag nästa tre bilder.

     


Och sen var vi nere på stranden en bra stund och njöt. Det var så skönt. Fikan satt gått där. Vi fick besök av två pudlar oxå.

         

Vi åkte sen till mitt kära Vårhallen. Där var oxå skönt även om vinden kändes lite där. 

       

Vi pratade länge med killen som står och fotograferar på nästa bild. Han hade åkt tio mil på motorcykel.

       

En liten söt svanfamilj stötte vi på där.

     

På vägen hem körde vi inom Baskemölla där jag tog en bild mot Stenshuvud som låg i dimma. Jag brukar ju ta bilder mot Stenshuvud norr ifrån annars.

 

Vi åkte inom Vitemölle oxå.

       

Sen bar det hemåt ,nöjda och glada. En härlig vårdag.

Idag är det den 27 feb ifjor den 26 feb tog jag nästa bild i Vårhallen. Det var minus 5 grader och ostliga ganska kraftiga vindar


     Lite skillnad och värre blev det. Idag för ett år sedan var det snöstorm med kraftiga ostliga vindar och mer än minus 10 grader där nere.

Kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 25 februari 2019 20:31

I morse såg jag att en väninna tagit så vackra bilder på soluppgång med mycket färg. Jag blev inspirerad. Och när jag såg på seneftermiddagen att det var sol med lätta skyar/moln så bestämde vi oss för att köra till Lyngsjö. 

Så här såg det ut när vi kom dit.

     

Sakteliga så började det bli lite färg. Och kyrkan låg där i ett svagt rosa skimmer.

                       

Mörkret började lägga sig samtidigt som det blev mer färg på himlen.

         

 Molnen med färg försvann mer och mer bakom träden. Vi körde därifrån och när vi kom i slutet av skogen så möttes vi av denna vy.

     

Och när vi kom ut från skogen blev det fantastiskt vackert.

       

Vi kom fram till en översvämning.

     

Ja en vacker solnedgång blev det. 

Ha en bra kväll. Kram på er!!!!

Av Eva Meijer Mattisson - 23 februari 2019 11:54

Igår lovade jag ett inlägg från Åhus idag. Om ni var snälla och det är ni ju. Där var det lite lugnare än i Nyagrop. Det gick inte så höga vågor där men lite liv i vattnet var det. Solen värmde gott och söder över blev det starkt motljus mot kameran.

                                                   

En härlig eftermiddag blev det. Trevlig helg på er. Kram

Av Eva Meijer Mattisson - 22 februari 2019 18:49

Ja idag var det sol, moln och ostliga vindar. Vart kör man då? Jo till Nyagrop givetvis. 

Så här såg det ut när vi kom fram till vattnet.

   

Men söder över mot Stenshuvud var det ett skådespel. Jag stod en stund och försökte fånga vågorna på bra bilder. 

Det blev en del bilder som jag nu bjuder på. Har ni tid så titta på var och en bild en stund för att lägga märke till vågornas skådespel. Ljuset varierade under tiden. solen gömde sig emellanåt.

                               

Nästa fem bilder har jag följt vågorna i en serie. Titta på vågen med en "tunga" till höger hur den förändrar sig.

               En rolig upplevelse även om det var en lite kylig dag idag. Men solen och varma kläder värmde.

Är ni snälla så kommer det kanske bilder från Åhus imorgon för vi var där oxå. Ni får längta lite, hi hi.

Ha en skön fredagkväll och kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 20 februari 2019 20:26

Efter dubbla besök på vårdcentralen idag så kände jag för at komma ut en stund. Och molnen sprack upp lite lite grann. Klockan var ganska mycket så vi körde bara till Degeberga och Kalles damm. När vi kom dit var det många grågäss som simmade runt och skränade. Parningslekar igång. Vi smög oss försiktikt runt dammen för att inte störa dem.

         

När vi stod på behörigt avstånd så plötsligt lyfte hälften av gässen och flög över oss.

       

Jag fångade en sekvens på en gås som lyfte. Kolla in dens rörelse.

     

Ett par storskrake simmade oxå runt där.

 

Vi gick en bit på järnvägsvallen och då kom det fler gäss flygande. När vi sen kom tillbaka så var där  bara ett par kvar.

     

Som ni ser så är där inga gäss kvar i vattnet.

En skön promenad blev det och skoj med lite skådespel från gässen.

Ha det bra gott folk. Kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 16 februari 2019 10:52

De lovade klart väder idag. Jag längtade efter en soluppgång. Ronny var med på det så vi gick upp kl 6:00. Kikade ut , jo det vart stjärnklart. Jag letade efter lite skyar på himlen men de lyste med sin frånvaro.

När vi körde såg vi att det var rejäl oreangt i horisonten. Hur ser det ut vid havet. Vi har ju en halvtimmes bilfärd till havet så spänningen stiger under färden.

Så här såg det ut 6:50 när vi kom dit.

     

Det orangea hade bleknat och det var ett smalt bälte.. Det ljusnade och vi väntade in soluppgången.

     

   

Och se, där dök solen upp.

                              Inte blev det den färgsprakande soluppgång men väldigt rofyllt och vackert var det.

Ni får ha en trevlig helg. Kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 12 februari 2019 19:14

I eftermiddag åkte vi till Haväng. Det var sol och några grader varmt. Det var dock lite kyliga nordvästliga vindar. Men nere vid havet så var det skönt då kullarna tar vinden.

På väg dit så var det riktigt vårlikt.

Översvämning på en äng vid Hommentorp.

 

Grönska i Degeberga.

   

Nere vid Haväng träffade vi på denna ormvråk. För det är det väl?

 

Havet var alldeles blått och alldeles lugnt då vindarna ju kom inifrån land. Vattnet från utloppet var där full fart i och det såg skoj ut när de mötte de små vågorna från havet.

             


   

   

Vi körde ner genom skjutfältet och gick en runda där oxå. Där har vi aldrig varit förrut.

               

När vi körde hem så var där ett lite lustig moln på himlen. Ronny tyckte det liknade slalombackar och det passar ju bra just nu.

       En härlig eftermiddag fick vi. 

Ha en bra kväll och kram på er!!


Av Eva Meijer Mattisson - 8 februari 2019 18:31

Efter lite ärenden gjorda i Kristianstad körde vi ner till Åhus innan vi körde hem igen. Det var molnigt och jag hade inga förhoppningar på att det skulle bli några bilder.

Det var dock lite ljust vid horisonten där solen strålar lyste.

                 

Men så plötsligt lyste solen i en knapp minut.

           

Sen försvann solen bakom molnen igen och vi körde hem. 

Ha en bra fredagkväll och trevlig helg på er.

Kram.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards