evamm

Alla inlägg under mars 2015

Av Eva Meijer Mattisson - 29 mars 2015 19:55

Ikväll gick färden till Pulken. När vi gick till tornet började det regna och ganska stort emellanåt. Detta gjorde att folk körde hem så det blev inte så trångt. Det var ca 8600 tranor där. Rekord vad jag vet. De stod ganska nära oxå. I måndags var det dock fler på inflygning. Kylan och regnet gjorde nog sitt till oxå att det dansades inte så mycket.

Regnet gör dock lite mystik i bilderna och är ingen nackdel.

 

 

 

 

 

 

    

Nästa bild är en av mina favoriter just på grund av diset.

 

Får se om det blir en ny tur dit i början av veckan om vädret är lite bättre.

Av Eva Meijer Mattisson - 28 mars 2015 10:30

Igår var det en dag då vi hann med mycket.

Vi var i Degeberga på eftermiddagen och innan vi körde hem körde vi ner en runda till Nya grop.

Det var mulet och disigt och någon lite regndroppe kom ner.

 

 


Utloppet var ovanligt brett och när vi stod där såg vi hur sandkanten rasade ner hela tiden. 

 

 

 

 

   

Vi körde om Norra Lökaröd hem och stannade till vid stenbrottet.

Vi åkte tillbaka till Degeberga och gick en runda till Kalles Damm och längtade till att det slår ut.

 

 

 

Tyvärr så får jag lida för promenaden idag. Tuff förmiddag med värk i rygg och ben. Som tur är släpper det lite på dagen. Har märkt att är jag i långsam rörelse så har jag ej så ont. Bara på morgnar och kvällar. Ha det bra gott folk.




Av Eva Meijer Mattisson - 23 mars 2015 18:20

Idag begav jag mig till Pulken. Benet är lite bättre och jag ville gärna se tranorna. Där var gott om tranor ca 4000 räknade de till att där var. De var ganska nära tornet och framförallt så  kom det nya inflygande hela tiden. Mäktigt att både se och även höra dem.

 

Jag har aldrig sett så många som flög där på en gång.

 

 

 

 

Här går de in för landning.

 

 

 

Och när de väl landat så var där många kompisar.

 

 

Det gäller att sträcka på sig och visa vem som är bäst!


 

 

 

En del ville bada lite.

 

 

Det kom lite skyar som gömde solen. Det blev fint ljus. Tranor i bakgrunde och någon som flyger.

 

Ja en härlig eftermiddag blev det.



Av Eva Meijer Mattisson - 20 mars 2015 18:24

Ja denna vecka bjöd på både norrsken och solförmörkelse. Två naturfenomen som jag gärna hade velat få uppleva. Men si det ville sig inte. Norrskenet visade sig bara en natt och då tänkte jag det blir inte här nere i Skåne. Jag tittade dock ut någon gång men såg inget. Men många hade lyckats fånga det här nere oxå. Men jag gav inte upp för de sa att chansen fanns igen nästa natt. Andra natten bevakade jag himlen många timmar i alla fall fram till kl ett på natten. Då läste jag på internet att chansen var liten att få se det. Jag gick och la mig.

Solförmörkelsen idag då? Ja det var jättemulet så jag tänkte det blir inget här. Vi körde till Kristianstad för att handla. När vi var vid Vä lyste solen lite svagt, klockan var då 10:20, en halvtimme innan det skulle ske. När klockan var 10:50 var det mulet i Kristianstad. Sen såg jag att en person fångat solförmörkelsen i Tollarp. Jag skulle alltså stannat hemma.

Ja Ja vad är en bal på slottet, hade så gärna velat se det.

Så här såg himlen ut i Kristianstad.

 

Som tröst åkte vi till Uddarps skogen för att se om där var vitsippor och nu hade jag lite tur. Inte var där många men där fanns.

Då lyste solen lite svagt.

 

 

 

 

 

 

Hemma har blommorna oxå slagit ut lite mer.

 

 

 

Nästa bild tycker jag att det känns som påskliljan är lite blyg och vågar inte titta fram.

 

Jag har inte varit ute och fotat på länge nu , jag har rejält ont i mitt ena ben så kryckorna används både på morgnar och kvällar då jag har så ont så jag kan inte gå på det. Sen släpper det lte när jag gått lite.

Det har varit lite till som hänt denna vecka. Ronny har fyllt år och sen var det hans sista arbetsdag igår, torsdag. Jag kan bara säga att han blev rejält avtackad både av företaget, facket och alla arbetskamrater. Bl.a fick han en Weekend för två personer på Best Western hotell någonstans i Scandinavium, två nätter och två frukostar ingick. Värde 4,5 tusen kr. Jula presentkort på över två tusen, blommor, flaska Auqvavit etc. Inte illa.

 

Trevlig helg på er alla!

Av Eva Meijer Mattisson - 15 mars 2015 10:51

I fredags kväll hade vi en röd himmel någon minut. Det är det ganska ofta. Det är roligt att titta på för det ändras snabbt. Här kommer några bilder och det skiljer inte mer än en minut mellan alla bilderna.

 

 

 

 

Tidigare i vintras såg himlen ut så här på morgonen. Det varade i ca 5 minuter.

 

 

 

på sensommaren i fjor så stod solen lågt och lyste under ifrån på molnen.

 

 

En kväll såg det ut så här.

 

 

Visst är det ett lite skådespel på himlen ibland.

Av Eva Meijer Mattisson - 13 mars 2015 19:16

Efter att vi fixat lite här hemma i förmiddags så körde vi till Härlöv där jag hade ett ärende.

Vi tänkte köra till Pulken för att se tranor men vi har nordöstliga kalla vindar så tranorna stannar i Tyskland. Så vi bestämde oss för att köra till Gärdsköpinges badplats där det ska finnas en mandarinand. Jag har sett flera bilder på den här på facebook. Men det är ju fredag den 13 så vi fick inte se den. Vi gick på båda hållen men såg bara gräsänder.

Det var dock fint där och tänk er nästa bild på våren när det precis har slagit ut.

 

Längst bort i bilden kan man se ett litet fall. Nästa bild är det fallet och en laxtrappa.

 

Vi körde sen till Pulken i alla fall. Inte en trana syntes till och knappt några fåglar alls.

Denna satt vid parkeringen och tittade på oss. En Ormvråk tror jag.

 

 

Lite gravänder simmade runt och gick sen upp i gräset.

 

När vi körde därifrån såg vi denna stork vid Yngsjö.

 

Färden gick till Nya grop. Det var ju rätt vind idag. Och vi möttes av vågor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trevlig kväll och helg på er alla!


Av Eva Meijer Mattisson - 12 mars 2015 17:39

Idag har det varit underbart väder. Solen har lyst hela dagen och blommor slår ut för fullt.

Satt på trappan till uterummet och njöt av solen. Lillemannen sov i sin vagn. Då såg jag dessa blommor. Hämtade kameran och tog några bilder.

Varsågod!

 

 

 

 

 

 

Härlig tid vi har nu och framför oss. Jag njuter!

Av Eva Meijer Mattisson - 11 mars 2015 19:59

Idag på jobbet kom det en liten fågel på besök. Först trodde vi han var skadad. Han fick lite fågelfrö. Så han gick och åt. Jag tog några bilder med mobilen och jag var ganska närgången. Han gick lugnt vidare och åt. Men till sist flög han iväg. Jag tror det är en grönsiska unge. Vad tror ni. Söt är den i alla fall.

 

 

I söndags när vi var i Vårhallen såg jag dessa fåglar som är på nästa bild. De simmade långt ute så jag fick zooma mycket och sen har jag beskurit bilderna mycket för att försöka se vad det är. Det gör att bilderna är lite suddiga.

Är det någon som vet vad det är?

 

Fågeln ville visa upp sig!

 


Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

RSS


Skapa flashcards