evamm

Alla inlägg under oktober 2019

Av Eva Meijer Mattisson - 29 oktober 2019 10:13

Igår gjorde jag ett inlägg med Koltrastar och Starar i Rönnen ätandes rönnbär. Det var aktivitet på andra ställen oxå.

Och det var en del småfåglar.

Vår lilla Rödhake tex.

   

Pilfinkar och Gråsparvar samsades vid matningen.

     


Vad händer där borta?

 

Grönfinkar var där många.

           

Blåmesar bjöd på sig.

         

Bäst att hålla i solrosfröet

   

Men vart tog det vägen. Flög det upp på taket?

  Vad är det i här ?

 

Usch tvi bäst att fly.

   

Ha en bra dag alla. Kram



Av Eva Meijer Mattisson - 28 oktober 2019 20:38

Idag fick vi lite kyligare väder men solen sken från en klarblå himmel  och det var riktigt skönt. Jag såg att det var bra aktivitet vid fågelmatningen. Efter att jag förberett dagens middag och lite andra pysslomål gick jag ut och satte mig med kameran i högsta hugg.

Jag hoppades att det skulle komma någon Tallbit som har invaderat Sverige nu och även i Kristianstad har de setts. Eller någon vacker Sidensvans hade varit skoj att få se. Men de syntes inte till.

Det var lite småfpglar som Pilfinkar, Gråsparvar, blåmesar talgoxe och grönfinkar som var aktiva.

När jag suttit där i ca en halvtimme började det komma några Koltrastar. Och de satte sig i Rönnen.

       

Som ni ser på nästa bild så var de medvetna om att jag satt där lite kamouflerad, hon iaaktar mig lite blygt. Vågar jag äta?

 

Hungern tog över och en hane började äta.

   

Innan honorna tog över.

     

oppps jag tappade bäret

       

Plötsligt när jag satt där så kom det ett 30 tal Starar och satte sig att äta. De satt där kanske två minuter innan alla flög iväg igen som på en given signal.

Jag hann ta några bilder på dem. Även med bär i näbben.

             

En ville visa upp sig hur vacker han är.

  

På de tre sista bilderna har jag beskurit bilderna . För att visa deras fina ansikte och ögon.

     

Trots att jag inte fick se någon Tallbit så blev jag nöjd med dagens resultat. Och så får jag hoppas att få se Tallbiten en annan dag.

Av Eva Meijer Mattisson - 26 oktober 2019 07:37

Hösten sjunger på sista versen här. Igår var vi ute och jag tog lite bilder på de vackra löven på träd och buskar. När vi kom hem blev det busväder med både blåst och regn. Löven flög runt i luften. Detta ruskiga väder fortsätter idag så alla löv lär ramla ner.

Vi tog en tur om Liarum.

      Det blev dessa tre bilder sen var det mest brunt och grått. Vi lämnade Liarum och körde mot Killhult. Där var det lite mer löv på träd och buskar.

   

Vi körde mot Degeberga.

   

Och vi hamnade vid Forsakar där vi gick i ravinen. Men de bilderna visade jag igår. Vi åkte ner till Hembygdsparken och åt vår medhavda lunch och hade denna utsikt då.

 

Vi gick en runda där oxå.

                 

Färden gick hemåt med en liten omväg.


 

En Häger flög över oss

 

Vi körde om Björndalen och himlen blev mörkare och mörkare över Tollarp.

            Och när vi gick in från bilen kom det lite regnstänk och efter någon minut brakade det löst.

Ha en bra helg. Kram



Av Eva Meijer Mattisson - 25 oktober 2019 19:00

Idag hade vi lite solglimtar mellan molnen och vi bestämde oss för att köra en runda. Sista chansen att få uppleva höstfärgerna på riktigt. Många träd är redan bara och de är gråa och bruna. Och nu blåser det oxå plus regn så efter helgen är det nog inte mycket kvar. 

Vi landade i Forsakar och gick i ravinen där och njöt. nere i ravinen var det ganska många vackra höstlöv kvar. Igår följde ni med på promenad i Stackedala så idag får ni följa med oss här.

Bild ett är där stigen börjar.

                     

Lite mer vatten i fallet idag än mot för några veckor sedan när vi var där.

     

Det är ganska mäktigt att gå nere i ravinen med dessa branta väggar på båda sidor.

                   

Visst blev det en vacker och skön promenad vi gjorde tillsammans. 

Ha en bra helg alla. Kram



Av Eva Meijer Mattisson - 24 oktober 2019 21:22

Idag bar det upp till Stackedala. Med följde vårt minsta  barnbarn. Stackedala ligger på Linderödsåsen Precis i utkanten av Tollarp. En väldigt vacker skog med olika trädslag men mest bok. Både på våren och hösten är där helt underbart. Olika slingor är där att gå och det utnyttjas väldigt mycket. Själv går jag där en gång i veckan och ibland oftare. Det är lite kuperat men väldigt vackert. Idag var det dimmigt och fuktigt i luften.

Idag får ni följa med på en promenad. Det var många portar av träd med höstfärger. Så underbart.

På första bilden står F och väntar på mig som hämtade hans kamera.

                             

Det blev markläge för kameran.

   

När vi åkte hem så körde vi bort till en åker där de höll på att tippa betor i en stor hög. F tyckte det var skoj att titta på det.

 

Och ännu gladare blev han när bilden visades i Efter fem i tv 4.

En underbar eftermiddag hade vi.

Ha det så bra. Kram  

Av Eva Meijer Mattisson - 22 oktober 2019 16:05

Idag så sken sol från och till en stund. När jag skulle köra och handla tog jag omvägen upp till Maltesholm. Samma ställe som jag brukar vara på våren när bokskogen slår ut.  Det var så vacker nu oxå. Som sagt en lisa för själen att promenera där och njuta. Man glömmer sina bekymmer.

Jag bjuder nu på bilder. Det blev ganska många men ge er lite tid och titta så kanske ni förstår mig hur jag kände att gå där. Solen lyste inte hela tiden men det var så härliga färger ändå. Nästan ännu bättre då solen bleker lite.

                               

Ser ni lövet som faller ner framför en stamm på nästa bild.

   

På nästa bild kikar solen fram mellan stammarna

             

Jag körde upp till slottet och när jag körde tillbaka var jag tvungen att gå ur bilen och ta några bilder till.

   

Ha en bra tisdagskväll så ses vi en annan dag. Kram på er!!!

Av Eva Meijer Mattisson - 19 oktober 2019 10:40

En morgon med dålig sömn och en stjärnklar himmel. Några lätta fjädermoln österut. Upplagt för att köra ner till Nyagrop och uppleva soluppgång. Prognosen var sol och lite fjädermoln. Vad händer. Jo en massa moln på himlen ju närmre vi kommer havet. Dock lite mindre moln söderut när vi kom fram.

     

Vi fick inte se när solen dök upp i horisonten för molnens skull men sen dök den svagt upp mellan molnen men det var lite dis framför.

Något som var skoj var att det flög en hel del fåglar framför det vackra ljuset runt solen.

                 

Det var vackert även om det inte blev någon wow känsla idag.

       

Det bildades en strimma som såg ut som en regnbåge till vänster en bit från där solen gick upp.

    När jag kom hem fick jag några roliga meddelanden. Peter hade visat en bild jag tog med mobilen och skickade iväg när jag väntade på solen. Jätteskoj.

 

Ha en bra lördag alla. Kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 16 oktober 2019 14:54

Igår lovade jag er bilder från de vackra höstträden vi har nu och då utan speglingar. Och nu kommer dessa bilder. 

Det börjar med bilder från mitt ljuvliga Liarum.

                 

Sen fortsatte färden mot Bosarp med några vyer.

                   

Och sen en bild från Västra Vram.

 

Igår var det mulet och de hade lovat sol. Idag var prognosen dimma och det stämde. Jag gav mig ut till Lyngsjö i förmiddags.

                 

Ha en trevlig eftermiddag och kväll. Kram på er.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards