evamm

Alla inlägg under februari 2014

Av Eva Meijer Mattisson - 25 februari 2014 16:33

Ja är det vår nu. Igår hade vi en jättefin dag. Blommorna slog ut för fullt. Krokus och vintergäck har blommat en tid men nu var det stora fält. När jag idag gick en runda fick jag syn på Scillor och en pärlhyacint.
Visst blir man glas och pigg av alla dessa härliga blommor.

Av Eva Meijer Mattisson - 23 februari 2014 14:00

Precis innan hockeyfinalen började var vi i köket ett ärende. Vi tittade ut och det var en liten invation av sidensvansar på gräsmattan och åt äpple. Räknade upp till ca 15 st. Jag tycker det är en av våra vackraste fåglar så jag tror det bringar tur. Hoppas!! Bilderna tagna genom fönstret som gör de lite dimmiga.  

 

 

 

 

Ca en gång om året kommer de hit, men jag har aldrig sett dem på marken utan de brukar sätta sig i något träd. Men de gillar tydligen aromaäpple de oxå.


Av Eva Meijer Mattisson - 22 februari 2014 19:45

En dag för tre år sedan begav vi oss till havet och då hade det varit både snö och kyla under en tid.

Vi möttes av denna syn när vi kom dit.   

Snöblock som gett vika men inget mer trodde vi.

Vi gick till kanten tittade ner och såg att där var isbildningar på kanten.

 

Är det elefanter till höger på bilden på bilden ovan? Med lite fantasi så ser man kanske älgar eller andra djur i mitten.

Isgubbe är det kanske längst till höger på nästa bild.

Vi hoppade ner på stranden och då såg vi höga istappar från snöblocken.

 

 Det var som en grotta eller vad tycker ni.

 

Nu luras jag lite. Jag låg på knä och höll in kameran som gör att det ser högre och mer intressant ut. Med detta vill jag visa att man måste testa att hålla kameran i olika positioner, gå in i motivet för att få djup etc.

Nästa bild är taget med längre perspektiv och visar istapparna tagna från havet. Jag hade kameran lågt ner som gör att blocken ser höga ut.

 

Nästa bild har jag tagit lite mer närbild och då börjar något hända, Då känns istapparne längre. Går man sen upp och tittar på den fjärde och femte bilden så händer ännu mer.

Nästa bild visar hur höga blocken och hur långa istapparna är i verkligheten gentemot Ronny.

 

Jag tycker det är roligt att se hur olika bilder det kan bli med samma förutsättningar, bara man flyttar lite på sig, zoomar etc.  Visst blir  man lurad på fjärde och femte bilden!

När vi körde hem så kände man sig lite upprymd när jag tittade på bilderna i kameran. Och lite överraskade blev vi allt när vi kom ner till stranden.

     

Av Eva Meijer Mattisson - 20 februari 2014 18:15

Ja nu är det en tid när man inte vet om det är vinter eller vår. Är vintern slut så har jag saknat att det inte blivit så mycket fotograferat i år. Det var snö en dryg vecka men det blåste så mycket och jag var förkyld under den veckan oxå så det blev bara lite jag var ute. Men nu ser jag fram emot våren och hoppas det blir en lång fin vår.

I väntan på den så plockade jag fram några bilder jag tagit på is i vattendrag.  

 

 

Tittar man noga på en del bilder så kan fantasin flöda och man ser olika saker i dem. Kul tycker jag.

Danmark?

Djurnos? 

 

 

 

 

Just att man fotar närbilder kan det bli roliga motiv. Sådant har jag lärt mig se sedan jag började fotografera. Man lägger märke till mycket mer i naturen.


Av Eva Meijer Mattisson - 15 februari 2014 13:30

Jag var ute och körde en runda i veckan. Kameran låg i bilen när jag såg en lite större fågel flyga upp från åkern och upp i ett träd. Jag tog kameran men hade tyvärr inte teleobjektivet med mig. Tog dock e bild på fågeln. Jag såg inte vad det var för något då avståndet var alldeles för stort. Jag har förstorat upp bilden,tyvärr så blir då skärpan sämre.

När jag tittar på den då så tror jag det är en sparvuggla. Någon fågelexpert som kan hjälpa mig?

 

Tacksam om någon kan hjälpa mig om jag tror rätt eller berättar vad det är för någon fågel!

Av Eva Meijer Mattisson - 14 februari 2014 16:13

Hej på er!

Jag vill önska er alla en bra dag på alla hjärtans dag.

Det har varit mycket jobb denna vecka så nu var det skönt att landa i soffan. Tänkte titta på hockeyn men somnade efter en period.

Vintern är ju över, ialla fall så har vi ingen snö och nu börjar man ju längta efter våren.

Jag vill bjuda på några bilder av rosor. Tycker det passar just idag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bildrna tog jag i somras, dels i Ystad men oxå på Sofiero. Rosorna blommade mycket i somras. Kul med många sorter och vi har ju olika favoriter när det gäller färg, sorter och om de dubbla etc. Har ni någon favorit här?

Jag gillar riktigt röda och gula rosor.

Trevlig helg på er alla!

Av Eva Meijer Mattisson - 8 februari 2014 22:09

Hej!

Idag fick jag syn på att den tidiga krokussorten blommade. Jag tror att det är rekord .Redan innan snön kom såg jag att de hade stuckit upp ur jorden och att där var knoppar, sen idag när solen kom så blommade de ut. Även Vintergäcken hade blommat ut för fullt när snön försvann i natt. Men de brukar vara rätt tidiga.

Jag blir alltid så glad när de första vårblommorna kommer.

Visar en bild här och hoppas den kan glädja någon. Våren närmar sig även om det dröjer lite.  

Bilden är tagen med min telefon.

Av Eva Meijer Mattisson - 7 februari 2014 19:30

Vi hade ju tänkt köra till havet i eftermiddag men det regnade och vi kände oss lite ruggiga. Men sen slutade det rengna och det var lugnt, Det blev lite ljusare i luften. Vi bestämde oss för att köra. Vi hoppas på lite snö och is på stranden.

Vi körde till Nya grop och vi möttes av denna syn:

 

Inte så mycket snö men rejäla vågor.

 

Jag ställde mig ganska långt ut så vågorna kom upp över mina fötter.

 

 

Vi körde sen till Juleboda och där var det likadant.

 

 

Vi fick en härlig eftermiddag, det blåste lite vid havet men vi var välklädda och vindarna var inte jättekalla.

Jag älskar vara vid havet på vintern, det känns så mäktigt.

Nu laddar vi för OS så det var skönt att få röra sig idag för det kan bli lite tv soffa framöver. Återigen trevlig helg på er alla. 

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

RSS


Skapa flashcards