evamm

Alla inlägg under maj 2020

Av Eva Meijer Mattisson - 29 maj 2020 07:43

Igår var vi på utflykt. Vackert väder och en skön dag hade vi. Var befann vi oss då? Jo vi var i Harasjömåla så vi lämnade Skåne med några km och befann oss i Blekinge.

Harasjömåla är en fiskecamp med massor av små idylliska sjöar med massor av bryggor och vindskydd.

                    


Det blev några stopp och vi gick runt och njöt.

             

Vid lunch stannade vi till vid ett ställe och satt där länge och njöt. Vi hade denna utsikt rakt  fram.

 

Och till vänster

 

 

och till höger

 

Det mulnade på 


 

Jag avslutar med två bilder från lunchstället.


En skön dag hade vi, Och väldigt vackert. Önskar er alla en skön pingsthelg! Vädret ska ju vara fint i hela Sverige. Kram på er  


Av Eva Meijer Mattisson - 24 maj 2020 19:36

Idag ha det varit mörka moln, regn och så har solen lyst mellan skurarna. Vi bestämde oss på sen eftermiddagen för att köra ner till Nyagrop och hoppades på lite dramatiskt väder där, kanske skulle det finnas möjlighet att få se en regnbåge över havet.

Redan på väg ner var det ett vackert ljus vid Degeberga.

   

Det var mycket varierande moln i Nyagrop under den halvtimmen vi var där. mörka moln och lite ljusare moln och solen lyste oxå ibland. Men ingen regbåge syntes till.

                     

När vi åkte hemigen och kom till Degeberga var det ett annat ljus.

     

Och sen när vi var vid Hommentorp där fann vi regnbågen.

 

Ha en bra söndagkväll och sen en ny vecka. Kram!!


Av Eva Meijer Mattisson - 22 maj 2020 15:51

Det har inte blivit så mycket av utflykter denna vecka. Men kameran har varit igång ändå.

En kväll var vi i Bosarpssjön vid solnedgången.

       

En dag satt vi ute och njöt av solen. Då kom det lite gråsparvar och hälsade på. De samlade en massa insekter i näbben.

           

Även starar var i farten.

     

Igår åkte vi till Lyngsjö och på vägen tillbaka igen så såg vi dessa vyer

   

Vi tog vägen om Maltesholm

   

Idag fick jag se en hel fin Halo för första gången från trädgården.

     

Jag önskar er alla en trevlig helg. Kram på er!!

Av Eva Meijer Mattisson - 18 maj 2020 14:51

Det har bara blivit lite småturer de sista dagarna, då min värk har slagit till rejält nu när jag inte kan träna på gymmet. Försöker träna hemma men det är inte detsamma. Jag kan inte gå några längre sträckor för då kan jag inte stå på benen sen efteråt. Det har ju blivit många promenader under våren istället för gymmet, men nu får det vara en tid,

Jag har fotat lite grann ändå och här bjuder jag nu på en liten kavalkad av bilder från några dagar.

Först så var vi en rtur till Åhus i lördags. Först var vi vid Snickarhaken.

          Sen körde vi till bryggan, det blåste rejält och det ser ni på frigolitbiten som är i luften på nästa bild.

  

   

Igår körde vi in till Tivoliparken i Kristianstad, vi hade tur det regnade både precis innan och precis efter att vi var där. Det blev några bilder på vackra tulpaner.

         

Imorse vaknade jag ca 4:15 och behövde gå på toa, jag såg då att himlen var fin, lite molntussar som var lite smått färgade och där solen skulle gå upp var himlen rosa/orange.

  Jag tog fler bilder men de blev lite mörka, jag tycker det är svårt att få rätt färger när inte ljuset räcker till och det finns mörka växter etc.

När jag satt där med mina bilder såg jag att österut var det mer färg och det hade ljusnat, jag gick ut igen.

 

Jag vände mig söderut och vad såg jag där , jo en rosa/röd regnbåge.

 

Det kom lite molntussar och skymde regnbågen men det var väldigt vackert.


  Det blev inte mer sömn denna morgon, drygt 4 timmar fick räcka. Lär bli trött ikväll vid tvn.

Kram på er alla.




Av Eva Meijer Mattisson - 14 maj 2020 19:07

Idag blev det en tur till Österlen. Vädret varierade en del , både soligt, regnigt, molnigt och blåsigt.

Vi såg mycket vackert,

Vi var först i Kivik och vid äppelodlingar.      

Vi gick ner till Hällevik.

       

Lite utsikt över Kivik såg vi.

         

Vi var i Simrismarken en stund.

   

Syrener och rapsfält såg vi i mängder.

           

Och så får vi inte glömma vår bokskog.

     

Avslutar med en bild som jag tog vi Södra Mellby. Den skildrar både vädret och Skånes natur just nu,  både sol och skugga och många vackra färger.

 

Kram på er alla!

Av Eva Meijer Mattisson - 11 maj 2020 09:21

Igår kör de vi till Tosteberga ängar och gick en runda där. Vi fick se mycket blommor och framförallt gullvivor. Där var tusentals.

Över hela området såg man små kolonier av dem, och sen när man såg havet såg man oxå ett stort fält med massor av gullvivor.

                   

Där var andra blommor som oxå blommade.

           

Fåglarna trivs oxå där. 

Knölsvan

 

Större strandpipare

 

Tofsvipa

    

Fiskmås

 

Grågäss

 

Vid vägkanten på väg dit såg vi fasaner

 

På väg hem bildades det fina moln.

 

En härlig eftermiddag fick vi. Kram på er.

Av Eva Meijer Mattisson - 6 maj 2020 17:59

Vi hade inte tänkt åka till Söderåsen i år men när det nu blev så vackert väder idag så släppte vi alla måste och körde dit ändå.

Vi gick en runda runt dammen först.

         

Sen körde vi upp till Kopparhatten. Vägen upp är underbar att köra . Bokskogen lyser så grönt så nära inpå en.

   

Utsikten från hatten var klar och vacker.

               

Vi körde ner till dammen igen och åt lunch. Denna utsikt hade vi däe vi satt. Sämre kan man ju ha.

 

Vi gick rundan runt dammen igen.

     

Vi fikade sen och njöt lite till innan vi körde hem nöjda och glada. Kram på er.


Av Eva Meijer Mattisson - 4 maj 2020 11:40

Igår gjorde vi en lite längre utflykt. Och så mycket vackert vi såg. Massor av gula rapsfält lyste överallt, grönskande skog och vita blommande träd. Jag tog en del bilder men långa stunder så bara njöt jag, Vi kunde inte stanna överallt där det var vackert.

Vårt första stopp var vid Häckeberga slott där vi gick en runda i bokskogen längs med sjön. Ett nytt ställe för oss.

         

När vi varit där körde vi mot Sövdesjön.

     

Och vilken utsikt från Romeleåsen vi fick. Även om det var lite dis. Vi var bara tvugna att stanna till.

    Vi kom till Sövdesjön där vi satt och åt vår lunch med utsikt över sjön.

     

Och där satt en skarv och bjöd på underhållning.

Jag kan flyga jag är inte rädd.

 

Vi körde till Fyledalen som bjöd på vackra vyer. och det blev en del stopp.

                  När vi nu var så nära Tomelilla så körde vi till Lunnarp där jag hade fått reda på att det skulle vara en tulpanodling.

Så jag avslutar me en stor bukett tulpaner till er som uppskattning för er respons på mina bilder.

       

Ni får ha en bra dag, kram på er!!



Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

RSS


Skapa flashcards