evamm

Alla inlägg under december 2017

Av Eva Meijer Mattisson - 31 december 2017 08:25

Samtidigt vill jag tacka alla er som då och då går in på bloggen och följer mig här. Tack även för alla gillande och kommentarer.
Om jag ser tillbaka på 2017 så har det varit ett bra fotoår. En del ganska bra bilder har det blivit. Tre veckor har jag vunnit i Peter Kondrups väderbildstävling. Och nu i hans årets bästa bild tävling ligger jag femma i nuläget. Jätteskoj.
I Tollarps bildtävling som började i våras har jag vunnit 10 veckor. Och nu i Tollarps års bildtävling leder jag. Samma bild i båda tävlingarna.
Nu hoppas jag det blir ett bra fotoår igen och att ni följer med mig på denna resa. Kram till er alla.

Av Eva Meijer Mattisson - 30 december 2017 08:15

Ja vi gjorde ju en heldagsutflykt igår. Det har ju regnat så mycket nu detta året så markerna är så sanka. Vi satt och diskuterade var kan man promenera utan att det är lerigt och halt. Vi kom på Röddinge där det är ett kalkbrott (tror jag det är) De hade pratat om att det var störst solchanser neråt Österlen till oxå.

Vi åkte dit i regn men vi klarade oss från regn sen när vi kom fram. Solen lyste till då och då i korta stunder.

Jag tog några bilder.                                               

Det var blött och lerigt att gå där så vi valde att fortsätta ner till stranden i Löderups strandbad. Igår i mitt inlägg visade jag i mitt tycke många fina bilder. Idag avslutar jag med tre bilder därifrån som visar lite kraften i vågorna. Kanske inte vackra bilder men lite roliga.

     

Hoppas ni får en härlig lördag.


Av Eva Meijer Mattisson - 29 december 2017 20:31

Idag hade de lovat lite sol och då bestämde vi oss för att göra en utflykt. Vi hörde att det var mest solchanser längst ner i Skåne. Vi bestämde oss för att köra ner till Röddinge i Fyledalen. Det regnade när vi körde och ganska mycket ett tag. Men när vi kom fram var det uppehåll och solen kom fram emellanåt. Det var dock väldigt blött och lerigt att promenera där. Det blev lite bilder men de får ni se en annan dag. För vi åkte till Löderups strandbad för där var det nog inte så blött tänkte vi. Vi blev lite snopna för det gick höga vågor och det var vi inte beredda på eftersom det skulle vara västliga vindar.

Jag kunde knappt slita mig därifrån, det var så mäktigt och många bilder blev det. Jag har fortfarande känslan i mig sen jag var där därför bjuder jag på många bilder därifrån. Kan ni se dem i storformat rekomenderar jag att ni gör det.

Varsågod.

   

Kåseberga i bakgrunden på nästa bild.

                                                       

Hoppas ni har en mysig fredagkväll och att ni får en trevlig nyårshelg. Kram på er alla      


Av Eva Meijer Mattisson - 28 december 2017 15:39

Vi åkte ju till Åhus igår för att kolla hur det var med stranden där. Det finns ju snart ingen strand och det är lite kusligt.

Jag tog förstås lite bilder på eländet som en kvinna sa. Det var dock ganska vackert.

                                                  


Det hade ju varit lite sol tidigare på dagen men när vi kom dit hade det mulnat på men solens strålar bakom molnen skapade ett ganska fint ljus. Go kväll på er alla.      


Av Eva Meijer Mattisson - 27 december 2017 19:15

Efter att jag var förkyld och trött förra veckan så blev det Ronnys tur från lille julafton. Men idag var han piggare och solen sken så vi längtade ut. Vi körde först till Kalles damm i Degeberga.

   

Sen blev det Nyagrop. Det gick lite vågor på vattnet. Och det blåste lite kalla sydostliga vindar och solen försvann. Men det var inte det värsta. Utloppet och havet håller på att äta upp stranden. Utloppet brukar vara ca 2 m brett och nästan gå rakt ut. Ibland svänger det lite men så här har det aldrig varit.

                              Vi blev nyfikna på hur det ser ut i Åhus så vi körde dit. Där har det redan tidigare varit problem med att havet äter upp stranden.

 

 

Och som ni ser så var där ingen strand på sina ställen.

Jag tog fler bilder i Åhus men det får ni inte se idag.


Av Eva Meijer Mattisson - 21 december 2017 08:17

Och ett stort tack för att ni följer mig på min blogg. Så skoj att delge er mina bilder. Och tack för alla kommentarer.       

Av Eva Meijer Mattisson - 17 december 2017 21:16

Ja nu har vi fått lite lite vinter här i Tollarp. Igår när vi var i Haväng blev det ju konstigt väder och det kom några snöflingor. Sen igår kväll kom det lite till. Bara ett tunt tunt lager men det lyser upp och det har fått ligga kvar hela dagen.

Solen sken i förmiddags så jag kunde inte låta bli och ta en liten tur med kameran.

Som sagt det är bara lite lite vinter.

         

När jag tog förra bilden så började det röra sig bland träden och vad var det? Jo några dovhjortar. På nästa bild syns några mellan träden. Ganska långt till vänster står en och tittar på mig.

         

Jag träffade på fler hjortar.

 

   

 

             

När jag kom hem gick jag en runda i trädgården och vad hittade jag där?

   

Med den sista bilden önskar jag er en trevlig och mysig vecka inför jlúlen. Den sista rosen, lite frusen men vacker tycker jag. Tog alltså bilden i förmiddags.

 

Av Eva Meijer Mattisson - 17 december 2017 07:12

Igår förmiddag var det ljust i luften. Något gult på himlen lyste gult. Jag blev genast piggare. Vi beslöt oss för att köra till Haväng på eftermiddagen. Men vad hände precis innan vi körde tror ni? Jo det blev mörka moln och lite snöflingor och regn kom. Vi körde ändå. Det ljusnade lite emellanåt. När vi kom fram var det mycket moln men solen lyste till emellanåt. Vattnet låg alldeles stilla. Så vackert.

                       

Efter en stund blev det mörkare norr över och när solen lyste samtidigt blev det skarpt ljus. Vi mötte ett par på stranden och mannen sa detta blev väl bra ljus att fota i.

         

Det började komma lite snöflingor samtisigt som solen sken och rätt vad det var syntes en liten regnbåge vid horisonten.

   

Regnbågen syns svagt till höger om dösen.

   

Det började gå mot solnedgången och de sista solstrålarna lyste på träden .

         

Havängsdösen strax innan solnedgången

 

Hoppas ni alla får en skön och härlig tredje advent.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

RSS


Skapa flashcards