evamm

Alla inlägg under januari 2015

Av Eva Meijer Mattisson - 27 januari 2015 18:30

I förmiddags var jag ledig och gick och fixade lite. Var gång jag tittade ut var det gott om fåglar.

Vid ett tillfälle så hajade jag till. Det såg nästan ut som ett liten lejonunge låg vid fågelbordet. men det var ju en fin katt.  

   

   

Katten låg och spanade på en skata. Våga dig inte hit!

 

Nu passar jag på när han tittar på ett annat håll.

 

Jag gick sen ut på trappan för att få bort  kattten för jag var rädd för att han skulle fånga någon fågel.

Resten av förmiddagen kom det lite olika fåglar.

Råkor kommer hit ibland.

Koltrastar brukar här vara.

 

Ett tag hade en bofink och en gulsparv möte.

 

Guksparven diskuterade sen med en annan gulsparv.  

Familjen gulsparv! Här är många gulsparvar.

 

Pilfinkarna beslagtog huset. Men en fick inte plats. Jag vill!!

 

Blåmesen åt och skulle sen ge sig iväg, Vågar jag flyga?

 

Jo jag vågar!

 




Av Eva Meijer Mattisson - 24 januari 2015 14:17

Jag har tittat mer på bilderna från i torsdags då jag var ute på en fotorunda. Det var ju varierat väder. Det blev en del bilder så nu bjuder jag på några till.

Varsågod.

 

 

Det var ju lite sol i Liarum men man ser att det börjar bli lite dis i bakgrunden. Blev fint ljus med kontraster.

Det var fint runt vägarna, träden vita och fina.

 

Här körde jag in i en båge med grenar fullt med snö, tänk när det är grenar med färska gröna blad.

 

Lite julkänsla!

 

Bosarpssjön låg i dimma men med snö och is så skapade det lite mystik i bilderna.

 

 

I förra inlägget visade jag en bild på en ö i dimma. Den ser man i bakgrunden här. 

 

 

 

Får se hur vädret blir i nästa vecka, hoppas att vädret visar sig på bästa sidan för då blir det kanske någon utflykt.

Snö och is är roligt att ta bilder på. Trevlig helg på er alla.


Av Eva Meijer Mattisson - 22 januari 2015 17:16

  Idag var jag ledig efter att ha jobbat ganska många timmar redan denna vecka och ska jobba 4 timmar imorgon oxå. Därför tänkte jag ta det lite lugnt och bara göra roliga saker. Och så började dagen. Men solen sken och det lockade mig ut. Jag beslöt mig för att köra en runda, tog givetvis kameran med mig. Hade inte haft en tanke på det eftersom jag tog en runda igår.

 Som sagt det var sol i Tollarp. Men,

 

I Liarum var det lite mer moln men solen lyste lite i alla fall.

 

Men ganska fint ljus ändå.

 

Jag körde mot Äsphult och där var det ganska mycket snö. Solen ville lysa och ibland lyste den starkt.

 

 

Solen ville tränga fram!

 

Det var vinter, träden var vackra med snö. Härligt landskap. 

 

 

Färden gick till Bosarpssjön. Vad väntade där för väder. Jo tjock dimma. 

 

     

I sjön ligger en liten ö, idag låg den i tät dimma men speglade sig fint i vattnet.

 

 

 

Jag gick bort till utloppet.

 

Jag körde om Hagstad hem. Då såg jag denna vy.

   

Jag var nöjd med dagen men blev lite snopen att det var så dimmigt. När jag kom mot Tollarp igen sken solen fint. 

Men det blev en skön dag!

Av Eva Meijer Mattisson - 21 januari 2015 17:38

Nu har snön kommit till Tollarp. Det var jättefint i morse när jag vaknade, Det låg några cm snö på träden och det lyste fint.

I förra inlägget la jag ut snöbilder taget från trappan. Den snön smälte. Jag tog ett nytt i morse.

 

Lite mer snö idag. Tyvärr så smälter den nu oxå.

Efter jobbet idag körde jag upp till Maltesholm. Tyvärr så var det dimmigt och mulet.

 

Snötunga små granar. Snön trillade av träden hela tiden. Tråkigt! 

 

 

 

 

 

 

På nästa plats brukar jag spendera mycket tid på våren. Där är så fint när bokskogen slår ut. Men ganska fint idag oxå.

 

 



Av Eva Meijer Mattisson - 19 januari 2015 18:13

Ja idag när jag vaknade snöade det. Äntligen! När det var dax att köra till jobbet tog jag kameran och ställde mig på trappan och tog några bilder. Jag tyckte det var mysigt, mörkt på himlen och ganska stora vita flingor.

 

 

 

 

När jag sen var på jobbet och vi var ute kunde jag inte låta bli och ta fram mobilen och ta några bilder där.

 

 

Tyvärr så smälte snön på träden bort efter middagen. Får se om vi får mer imorgon.

Av Eva Meijer Mattisson - 17 januari 2015 11:00

Utflykten igår blev ju lyckad. Det blev några bilder som vanligt.

En stund fokuserade jag på att ta bilder på stenarna i soljuset och med vågor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Havet och vatten är något visst. Jag dras till det. Undrar vad det betyder?

Jag har ju längtat efter lite vinter. Kanske nästa vecka. Vi får se.

Vi trodde ju det skulle vara blåsigt och kallt igår så vi klädde på oss rejält. Och vi var varma.

Men blir det kallare så har vi ju kläder i alla fall.

 

 

Ha det bra i helgen. Njut av solen som vi har idag.

Av Eva Meijer Mattisson - 16 januari 2015 19:05

Idag kom Ronny in efter att ha varit ute och tagit ner belysningarna i buskarna. Han sa att han hade ett förslag om att köra till havet för det blåste rejält och där bör vara vågor. Jag lär kanske inte vara ute så länge sa han.

Det var mulet när vi körde men på vägen dit såg vi att det ljusnade i kanterna.

Och vad tror ni hände när vi kom fram.

Solen gjorde tappra försök att komma fram. Bland det bästa ljus man kan få för bra bilder. Jag koncentrerade mig en stund på att ta bilder där solens strålar faller ner på vattnet och stranden.

Här kommer några stycken. Varsågod!

 

 

 

 

 

 

 

Solen lyste helt en liten stund. Då gick det inte att ta bilder mot solen längre. Stranden blev dock mycket ljusare. Man ser solstrålar som lyser ner. Fin effekt.

 

 

 

 

 

 

Jag kan berätta att vi var där ca 45 minuter och Ronny var med hela tiden. Vi frös inte ett dugg. En jätteskön eftermiddag. Mer bilder lär komma! 


Av Eva Meijer Mattisson - 15 januari 2015 15:23

Idag blir det inget fotograferande. Har huvudvärk och väldigt trött i kroppen. Vädret lockar inte i heller. Regnar och blåser.

Därför bjuder jag på lite fler bilder från Åhus, Äspet som jag tog igår. Ett Äspet som bjöd på ett varierat väder. Sol, en regnskur och lite blåst. Det gjorde att färger och ljus varierade mycket.

Håll till godo!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

RSS


Skapa flashcards