evamm

Alla inlägg under maj 2015

Av Eva Meijer Mattisson - 31 maj 2015 10:29

Idag är det mors dag och tankarna går till mor. Hon älskade liljekonvaljer så därför vill jag ge henne denna fina bukett.

Den står nu på hennes grav.

 

Sorgen känns alltid extra sådana här dagar.         


Av Eva Meijer Mattisson - 30 maj 2015 10:17

Förlåt! I ett tidigare inlägg skrev jag att jag sett Johannesnyckel men det var Majnyckel. Största skillnaden är nog bladen. Majnyckens blad är fläckiga. Så här ser den ut.

 

Det var en informationstavla vid ängen som lurade mig. Där stod det att det växte Johannesnycklar och jag är inte så duktig på att se skillnad. En väninna talade om det för mig. Bra!

Jag åkte ut till Lyngsjö sjö igår igen och där var fortfarande mycket blommor. Jag träffade ett par som oxå hade kamera med sig. De kom gående från ängen bakom sjön och de berättade att det växte Johannesnycklar där. De var snälla och sa precis var jag skulle gå och var de växte. Tack!

Några bilder blev det. De är dock inte helt utslagna och det kommer säkert fler så det blir nog fler turer dit.

 

 

 

      

Det blåste en del och blommorna rörde mycket på sig vilket gjorde det lite svårare att ta bra bilder. Nästa bild blev lite sned men jag tycker den är ganska fin ändå.

   

Vackra blommor är det i alla fall. Hoppas et nu är rätt namn på dem. Jag litar på de trevliga människorna jag träffade.

Det blev fel på Majviva oxå i samma inlägg. Glöm det andra jag skrev då. Det blev bara fel i huvudet på mig . Jag vet att det var Majviva. Så här ser den ut.

 

Vackra ängar är där med sjön och grönskan i bakgrunden.

       




Av Eva Meijer Mattisson - 24 maj 2015 10:32


Igårkväll var vi vid Bosarpssjön. Bokskogen lyste så skirt och grönt och solen speglade sig i vattnet. En härlig pingstaftons kväll helt enket.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Av Eva Meijer Mattisson - 23 maj 2015 13:14

Sjön som var på sista bilden i förra inlägget var Lyngsjö sjön som säkert en del kände igen. Och varför valde vi köra dit. Jo där är en äng som det brukar finnas mycket blommor. Det är faktiskt ett naturreservat. Där växer en hel del Johannesnycklar som är fina.

 

 


 

Malvor var där oxå i mängder.

 

 

Och eftersom där var fuktigt var där Kaberlekor i mängder.

 

 

Där var andra sorters blommor oxå. Jättefin äng. 

 


Av Eva Meijer Mattisson - 22 maj 2015 18:20

Efter att vi åkt lite rundor och köpt sommarblommor i förmiddag åkte vi i eftermiddag till havet för att få lite härlig luft. Det var lite molnigt men klarare över havet, molnen drog sig dock längre ut. Men lugnt och skönt.

 

 

 

Där är många roliga stenar formade av naturen.

 

     

Änderna hade fått barn, jag ville inte gå för nära och skrämma dem. Men söta var de små liven.

   


   

     

 

Färden gick sen till detta ställe men inte för sjöns skull. Okej där är vackert men där var något annat oxå.

   

Vad där var får ni se en annan dag.

Trevlig helgpå er alla!

Av Eva Meijer Mattisson - 17 maj 2015 11:03

Nu blommar vårt äppleträd så fint. Många av knopparna jag har visat tidigare är nu utslagna. Dock inte alla vilket gör trädet så fint!

 

 

 

 

 

Visst är det en  vacker blomma!

 

Hoppas det blir många goda äpple till hösten.

Av Eva Meijer Mattisson - 15 maj 2015 12:19

Efter vi hade varit vid Äskebjär igår åkte vi småvägar till Haväng. Bokskogen var underbar där. När vi nästan var framme kom det en liten skur. Solen sken igen efter en stund och vi gick iväg.

Man såg dock över havet att det regnade på vissa ställen.

    

 

 

 

 

När vi vände oss om såg det ut så här:

 

 

Vi valde att gå mot bilen igen. Några droppar kom men när vi satt oss i bilen kom det en rejäl skur.

Vi körde över Ravlunda och några fina vyer mötte osss.

 

 

 

 

Denna lilla kulle låg så ensam men upplyst. Runt om mörkt och regn.

 

Och det blev mörkare och mörkare runt om på några sekunder.

 


Ha en trevlig helg gott folk!

Av Eva Meijer Mattisson - 14 maj 2015 20:27

Idag kände vi att göra en tur efter allt jobb. Vi begav oss till Äskebjär som ligger vid Lillehem. Äskebjär består av många kullar som är klädda av backsippor på våren och ljung på hösten. Nu var det lite  backsippor och en del andra blommor. Runt om är det mycket skog av olika slag.

Mellan molnen lyste solen upp olika partier vilket gav skarpa kontraster, väldigt vackert. Man kunde inte slita sig därifrån.

Bjuder här på några bilder därifrån.

Vägen upp till kullarna.

 

 

 

Långt där nere, nästa i mitten på bilden vid de vita buskarna står vår bil och där vi började promenaden.

 

 

 

 

Havet syns i bakgrunden.


 

 

 

Ingen dålig utsikt att ha när man fikar.

   

 

 

När vi var nöjda och glada körde vi vidare men det får ni inte se bilder på idag.

Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2015 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards