evamm

Alla inlägg under mars 2018

Av Eva Meijer Mattisson - 1 mars 2018 15:39

Nu har det varit några dagar med snö, blåst och kyla. Här i Tollarp har vi blivit förskonade från det värsta ovädret. Någon liten cm snö men kyla och hårda vindar har vi haft. Och det räcker till. Eftersom vi haft 5 strömavbrott det sista dygnet och värmepumpen lägger av var gång så känns det i huset. Det blir dyrt för oss. Då en massa elgrejor har gått sönder. Det blir för mycket påfrestning var gång strömmen kommer tillbaka. Idag har vår stereo lagt av. Den är gammal men tråkigt ändå. Värre var att vår Kyl och frys kombiskåp gick isönder igår natt. Den var bara 5,5 år gammal. Den har inte klarat alla avbrott och starter. Därför fick vi köra till Degeberga igår där vi brukar handla. De har ju inte nya hemma och det tar några dagar innan man får det . Så vi ville ju beställa ett nytt så fort som möjligt. Här var det 1 cm snö. Vi hade ju hört om snö problemen på Österlen men Degeberga hör inte till det och ligger knappt 1,5 mil härifrån så vi trodde inte det skulle vara några problem. Kanske lite mer snö än här. Vi hade inte kört mer än ca 7 km då det började bli mycket snö på träden och vitt i luften i slutet av Sönnarslöv.

     När vi sen kom ut på Borrestads fälten försvann både sikt och vägen.

 

Vi vek av vid fyra stenar mot Witskövle för att komma ut på den lite större vägen som leder till Degeberga.

Och där var mycket snö där oxå.

         

Sikten försvann emellanåt och det började bli väldigt obehagligt.

 

         

Vi kom ut på den stora vägen och då såg man var den gick och det kändes bättre så vi fortsatte till Degeberga.  

Men när vi kom fram så var riksväg 19 som går igenom hela Degeberga blockerad av Många lastbilar, jag har hört siffror på mellan 60-100 st.

Vi fick ta en liten väg ner till elfirman. Sista biten fick vi kryssa mellan lastbilarna. Vi beställde ett nytt kyl/frysskåp och blev fattiga. 11500kr. Pengar som Eon borde betala. De har bett mig anmäla det men kan inte garantera någon ersättning. Och Skåpet var ett nyare variant på det vi hade  så vi lyxade inte till det extra.

Ronnys syskon bor i Degeberga så vi sa att kan vi inte komma från Degeberga igen så får vi våldgästa dem. Men vi kom ut och körde stora vägen hem.

 

När vi kom mot Everöd var där knappt någon snö och när vi kom till Nöbbelöv så var vägen bar där. Inom en mil.

Och när vi kom hem så var det likadant här som när vi åkte iväg. Jag kan lova att det kändes skönt att vara hemma igen. Vi har aldrig kört i sämre väder. Jag var glad att Ronny körde för han är duktig chaufför och har lång erfarenhet.

Nu har de lovat en del snö imorgon vi får se hur det blir. Vi ska inte ut och köra i allafall.


Eva Meijer Mattisson

 

  Välkommen till min fotoblogg! Jag tycker om att fotografera på min fritid.Det är oxå roligt att visa er bilder som jag tagit. Kul att just du är inne och tittar här. Glöm inte att kommentera, fråga eller skriva i gästboken.

Jag har en hemsida med många bilder jag tagit. Ni är välkomna att ta en titt där.

www.emm55.fotosidan.se

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards